Hoi. Er is een manier, maar het is een beetje ingewikkeld als je geen gereedschap hebt. Laat het me uitleggen.
Het lastige is het timen van de krukas. Je hebt een gereedschap nodig dat je in de voorkant van het blok steekt en zuiger 1 op BDP zet. Zelfs dan kun je een fout maken en vastlopen in de openingen die de krukas balanceren (het is mij overkomen). Als je Mégane ouder is, wat ik denk, heeft het krukastandwiel een spie, waardoor het niet draait als je de poelie verwijdert, en kun je het markeren. Je
kunt de krukas timen met het gereedschap, de nokkenas met een klein merkteken aan de buitenkant van de poelie, op een van de tanden; en de pomp heeft een soortgelijk merkteken op de poelie. Ik meen me te herinneren dat het krukastandwiel ook een soortgelijk merkteken heeft, maar ik weet het niet zeker.
Nou, sommige distributieriemen – de originele hebben er een, en ik denk dat de Gates-riemen er ook een hebben – hebben drie witte lijnen op verschillende delen. Deze markeringen komen overeen met de markeringen op de nokkenas, pomp en krukas, dus ze zijn handig voor het afstellen.
Het probleem is dat je dankzij dit systeem de pomp en de as kunt afstellen, maar de krukas, als die markering niet heeft, moet je het gereedschap uit het blok gebruiken.
Maar ik kan je vertellen dat als die geen markering heeft, maar wel een spie (de krukas), het BDP wordt afgesteld met de spie naar beneden gericht en de punt iets naar links. Dus je timet de pomp en de as met behulp van de markeringen op de riem en krukas zoals hierboven beschreven, als die een spie heeft. Als die geen spie heeft, maar wel een meelooptandwiel, moet je het gereedschap gebruiken.
Ik hoop dat ik je heb geholpen. Ik weet dat het ingewikkeld is. Als je vragen hebt, schrijf me dan terug en ik help je verder. Tot ziens.