Zoek MDM

Bulletin

Problemen met de koeling van de 406hdi110cv

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #24487 door handmatig-mechanisch
Problemen met de koeling van de 406HDI110hp Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb problemen met het koelsysteem van mijn Pergeot 406HDI. De druk in het systeem loopt flink op en als ik het ontlucht, blijven er belletjes uit de ontluchtingsfles komen. Het waterniveaulampje brandt en als ik controleer, is het niveau gedaald, maar ik denk dat het komt doordat er kraanwater in het systeem zit en het verdampt via de klep van de expansietank, omdat het nergens lekt.
Wat zou het kunnen zijn? Een ventilatorrelais of een probleem met de cilinderkop.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #24489 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Problemen met de koeling van de 406hdi110cv
Deze systemen zijn druktanks. Als ik me niet vergis, zijn er twee dingen. Als je thermostaat niet defect is, kan het koelsysteem defect zijn. In Ford-systemen zoals de Focus worden de ventilatoren geactiveerd bij 112 °C en verdampt het water bij 100 °C. Als er een druklek in het systeem zit, verdampt het water. De hoge druk in het systeem verhoogt het kookpunt van het water, wat betekent dat het bij een hogere temperatuur verdampt. In mijn land laten de meeste mensen de ventilatoren direct aanstaan om te voorkomen dat ze oververhit raken, in plaats van het probleem te verhelpen. Vervolgens klagen mensen dat de auto te veel brandstof verbruikt, omdat de computer denkt dat de auto te koud is en meer brandstof pompt omdat de normale bedrijfstemperatuur niet wordt bereikt. Het zou kunnen dat een van deze problemen bij jou speelt, want ik ben niet erg bekend met dit merk auto's.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #24502 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Problemen met de koeling van de 406hdi110cv
Bedankt, Choto, voor je wijze advies. Het was wat ik wilde horen, maar ik had niet gedacht dat hij zoveel water kon verdampen. Op een rit van 4 km verliest hij bijna een liter water, maar hij vormt nergens plassen of druppelt.
Ik heb het relais van de ventilatormotor vervangen om te kijken of hij sneller uitslaat en minder verdampt. Ik vul hem met antivries. Ik heb de sonde vervangen door een gebruikte om te testen, maar hij is nog steeds hetzelfde. Ik houd je op de hoogte en ik dank je nogmaals voor de tijd die je erin hebt gestoken, of geïnvesteerd hebt, afhankelijk van hoe je het bekijkt, wat bijna mijn existentiële probleem is, want ik droom er zelfs over.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #24507 door handmatig-mechanisch
Hahaha, nachtmerries zijn normaal voor monteurs. Als er veel water verbruikt wordt, zoals je zegt, en het is niet de laars, maar de cilinderkop. Om dezelfde reden zie je altijd lucht in de fles, wat aangeeft dat de cilindercompressie naar het koelsysteem gaat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #24509 door handmatig-mechanisch
Maar dan zou het één keer per cyclus bubbelen, dus continu, toch? Dit ding laat ongeveer elke 20 seconden bubbels los, en de rook is helemaal niet wit, alleen in het begin, maar dat komt door de verwarmingselementen. Ik hoop dat het is wat Choto zei, want dat wilde ik niet horen, zelfs niet in mijn dromen. Bedankt voor je tijd. En voordat ik de cilinderkop ga bekijken, wil ik nog iets anders inspecteren, maar ik zal het in gedachten houden.