Zoek MDM

Bulletin

Hoe sluit je een dynamo aan om een accu op te laden?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 week geleden #24451 door handmatig-mechanisch
Hoe sluit je een dynamo aan om een accu op te laden Gepubliceerd door manual-mecanica
Goedemiddag.

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben nieuw op dit forum en mijn mechanische kennis is beperkt.

De reden voor mijn vraag is het volgende:
ik ben bezig met het bouwen van een apparaat dat een fiets gebruikt om een dynamo van een auto aan te drijven om een accu op te laden.
Ik heb het structurele deel al, met een katrol die van het achterwiel van een fiets op een steun naar een dynamo van een auto loopt. Met een trapfrequentie van 55 pedaalslagen per minuut kan ik ongeveer 2100 omwentelingen per minuut overbrengen naar de dynamo. Ik denk dat dat voldoende is. Klopt dat?

Mijn vraag gaat over het aansluiten van de dynamo op de autoaccu. Ik zie één schroef die geaard zou moeten zijn, een andere die lijkt op de pluspool, en een stekker met een faston.
Wat zou het aansluitschema zijn?
Kan ik een voltmeter toevoegen om het laadniveau te controleren?
Welke kabeldoorsnede moeten de kabels hebben om verbinding te maken met de accu?

Bedankt, alle verduidelijkingen zijn welkom.

Met vriendelijke groet

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 6 dagen geleden #24550 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Hoe sluit ik een dynamo aan om een accu op te laden?
Als u wilt dat iemand u helpt, moet u aangeven voor welk voertuig de dynamo bedoeld is. Om een dynamo te laten werken, moet deze via de behuizing aan de constructie geaard zijn. De laad- of positieve lijn is de lijn met een moer en is aan de onderkant geïsoleerd met een plastic ring. Als de dynamo een ingebouwde regelaar heeft, moet u de lijnen met de aanduiding L en S aansluiten. S staat voor spanning en L is een waakvlam. Deze waakvlam wordt gevoed door positieve spanning en is geaard wanneer deze is aangesloten op de aansluiting van de dynamo. Hij gaat uit wanneer hij begint te laden. De positieve spanning is bedoeld om de regelaar van stroom te voorzien, hoewel sommige dynamo's deze wel hebben, maar niet zijn aangesloten. De aansluiting van de waakvlam is altijd belangrijker dan de S-acculijn, omdat de spanningsregelaar van de dynamo niet werkt zonder de waakvlam. Over het algemeen staan deze letters op de dynamo, maar u moet weten hoe die van u eruitziet om te zien hoe u hem moet aansluiten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 6 dagen geleden #24552 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Hoe sluit ik een dynamo aan om een accu op te laden?
Hé, maar ze verkopen batterijladers en die zijn niet duur, afgezien van het feit dat de ampère het belangrijkste is in dit geval, als je met de fiets 2 ampère per uur stuurt, moet je ongeveer 10 uur trappen op 20 ampère en de batterijen zijn 55 hahaha

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 6 dagen geleden #24553 door handmatig-mechanisch

Hallo. Ik vind de originele ideeën leuk. Een merkwaardige uitvinding. Zodra de dynamo onder spanning staat, is 2000 tpm voldoende om te laden, maar het probleem kan zich voordoen aan het begin van het laden. Je moet dan iets harder trappen totdat het indicatielampje uitgaat. Als je geen stroom hebt tijdens het laden, denk ik dat een kabel van 5 mm voldoende is. Voor het indicatielampje is een klein kabeltje voldoende. Ik zou een zekering van 40 A gebruiken. Als de dynamo maar één Fauston-uitgang heeft, heeft deze vermoedelijk een ingebouwde spanningsregelaar en zou het bijgevoegde schema prima moeten werken. Succes en ga zo door! Laat ons de resultaten weten. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 dagen geleden #24652 door handmatig-mechanisch
Hoi, het idee is interessant. Er zijn dynamo's die op 1800 toeren per minuut kunnen draaien, maar jouw probleem zal zijn om die toeren zo lang mogelijk op peil te houden. Ik hoop dat je goede benen hebt. Veel succes.