Laat ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Javier en ik groet alle leden van Mechanics Manuals.
Mijn vraag is omdat ik een 2011 l200 3.2 heb met 6.000 km op de teller en ik twijfel over welke olie het beste is voor deze motor. De twijfel ontstaat omdat de motor in de eerste 2000 km met de fabrieksolie erg stil was bij stationair draaien, zowel koud als warm, nadat ik op de weg had gereden. Bij de eerste onderhoudsbeurt van 2000 km hebben ze de olie en het filter vervangen en er Valvoline semi-synthetische 5w/40 trommelolie in gedaan. Vanaf dat moment wordt de motor, als hij warm is, extreem luidruchtig, zoals het klepgeluid. Ik heb het bedrijf gebeld waar ik de onderhoudsbeurt heb laten doen en ze vertelden me dat dit geluid van de common rail kon komen en dat het met de tijd zou verdwijnen. Ik leg uit dat ik altijd eurodiesel van Shell laad. Uit twijfel heb ik de olie opnieuw ververst en Castrol Magnatec 10w/40 semi-synthetische olie erin gedaan, waardoor de motor veel stiller is als hij warm is.
De handleiding vraagt om 10W 40 Castro/Magnatec of een professionele dieselolie van Castrol, die in Argentinië niet verkrijgbaar is. Welke olie moet ik gebruiken, aangezien de motor een 3.2 turbomotor is en ik hem wil beschermen bij het starten, maar niet te dun wil maken als hij erg heet is? Ik hoop op de mening van iemand die er meer over weet.
Met vriendelijke groet en bedankt.