Zoek MDM

Bulletin

YAMAHA FZ1 DYNAMO

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #23887 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: YAMAHA FZ1 ALTERNATOR

ALANZOR schreef: Hallo, ik zal proberen het schema te krijgen, hoewel het lastig is. Japanners zijn erg precies in hun werk. Tot nu toe heb ik vastgesteld dat het circuit open is, maar er zit in alle combinaties weerstand tussen elk van de kabels. De drie kabels die van de dynamo komen, hebben in alle combinaties een weerstand van ongeveer 14.000 kOhm, dezelfde weerstand met de positieve en 24 kOhm met de negatieve.
Bedankt.

Hallo, ik heb het schema onderzocht en ontdekt dat deze regelaars geen diodes en SCR's hebben zoals standaard regelaars. Deze zijn nagemaakt, aldus een eigenaar van een reparatiebedrijf voor motorfietsdynamo's (MC MOTRONIC). Ze hebben de nieuwste generatie MOFAT-transistoren die werken op basis van veldeffect. Deze transistoren kunnen niet worden gemeten zoals diodetransistoren. Ik heb het naar hem opgestuurd en na een functionele test op zijn testbank ontdekte hij dat de regelaar niet stabiel werkt, ondanks dat hij binnen het juiste bereik van 13,8/14,2 V bij 3000 tpm werkt. Hij vertelt me dat dit voldoende reden is om te vermoeden dat deze regelaar defect is en het probleem met de dynamo zou kunnen veroorzaken. Bedankt voor je betrokkenheid en gefeliciteerd met je FZ6. Ik heb er een tijdje een gehad, en nu heb ik een FZ1 die lijkt op degene met het probleem.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #23890 door handmatig-mechanisch
Goed dat je het probleem hebt gevonden. Verdomde MOSFET's! Als je de schakeling te pakken kunt krijgen, zullen we hem analyseren. Ik denk dat MOSFET's thyristors moeten vervangen.
Proost.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 3 weken geleden #23894 door handmatig-mechanisch
Blijkbaar zijn deze schema's erg complex en bevatten ze veel meer componenten dan de oude regelaars. Als ik ze snap, deel ze dan gerust met je. Ik weet zeker dat je me er iets van kunt leren. Bedankt voor alles.