Zoek MDM

Bulletin

Renault Mégane

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #21970 door handmatig-mechanisch
Renault Megane Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo,

alvast bedankt voor uw reactie.

Ik heb een probleem met een Renault Mégane.
De ontsteking is de hele dag door uitstekend, maar alleen 's ochtends, bij het starten, schommelt het toerental ongeveer drie minuten. Daarna gebeurt dit niet meer, ook niet als het van 's ochtends tot 's middags afkoelt.

Ik vraag uw mening over mogelijke oplossingen.

De scanner geeft geen storingen aan.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #22002 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Renault Megane
Hallo, het lijkt een probleem te zijn met de stappenmotor. Deze regelt de luchtinlaat, en bij hogere temperaturen verandert het volume in lucht wanneer je hem laat regelen. Een mogelijke test is om hem te vervangen, uiteraard. Een andere is om hem los te koppelen, maar ik weet niet of dat problemen met de ECU veroorzaakt. Een andere test zou zijn om het luchtkanaal van de stappenmotor te blokkeren om de werking ervan te blokkeren zonder hem los te koppelen, gewoon om te zien wat er gebeurt. Als dat het probleem oplost, vervang hem dan of maak hem schoon
. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #22005 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je bijdrage

. Ik zal proberen hem los te koppelen, maar de vraag die ik mezelf blijf stellen is: waarom werkt hij alleen als hij 's ochtends koud aanstaat en oscilleert hij dan niet meer?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #22010 door handmatig-mechanisch
Mijn mening is als volgt: bij een koude motor is de hoeveelheid lucht die door de stappenmotor mag stromen anders dan wanneer de motor een hogere temperatuur heeft (om hetzelfde toerental te behouden). Dus als de motor koud is, werkt de aftakas in een andere stand dan wanneer hij warm is, en in die stand moet hij langzaam zijn. Dit is de reden waarom de oscillaties optreden. De ECU geeft hem de opdracht om te openen en te sluiten, waardoor een hysterese ontstaat die de motor laat oscilleren. Opmerking: dit is mij overkomen, niet in een Mégane, maar in een Fiat, maar ik geloof dat het werkingsprincipe hetzelfde is.
Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #22015 door handmatig-mechanisch
Hallo.
De IAC-klep is verantwoordelijk voor het regelen van het stationair toerental bij koude en warme motoromstandigheden en ontvangt signalen van de watertemperatuursensor en de inlaatluchtdruksensor (MAP) of MAF-sensor, afhankelijk van het voertuig.
Het is zeer waarschijnlijk dat deze klep vuil is of dat het brandstofinspuitsysteem verstopt is. Daarom is de eerste stap om deze grondig schoon te maken en ons dit te laten weten.
Succes...