Zoek MDM

Bulletin

Renault Mégane

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 7 maanden geleden #21970 door handmatig-mechanisch
Renault Megane Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo,

alvast bedankt voor uw reactie.

Ik heb een probleem met een Renault Megane.
Hij start de hele dag perfect, maar alleen 's ochtends, bij de eerste start, schommelt het toerental gedurende ongeveer 3 minuten. Daarna gebeurt dit niet meer gedurende de dag, zelfs niet als ik de motor van 's ochtends tot 's middags laat afkoelen.

Ik zou uw mening en mogelijke oplossingen zeer waarderen.

De diagnoseapparatuur geeft geen foutcodes weer.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 7 maanden geleden #22002 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Renault Megane
Hallo, het lijkt erop dat er een probleem is met de stationairregelklep (IAC). Deze klep regelt de luchttoevoer en naarmate de temperatuur stijgt, verandert het luchtvolume tijdens het draaien van de motor. Een mogelijke test is uiteraard om de klep te vervangen. Een andere mogelijkheid is om de klep los te koppelen, maar ik weet niet of dat problemen met de ECU zal veroorzaken. Een andere test zou zijn om de luchttoevoer naar de IAC-klep te blokkeren om de werking ervan te blokkeren zonder de klep los te koppelen, om te zien wat er gebeurt. Als het probleem daarmee is opgelost, vervang of reinig de klep dan
. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 7 maanden geleden #22005 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je reactie

. Ik zal proberen de kabel los te koppelen, maar de vraag die ik mezelf blijf stellen is: waarom gebeurt dit alleen bij een koude start 's ochtends en verdwijnt de oscillatie daarna weer?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 7 maanden geleden #22010 door handmatig-mechanisch
Mijn mening is als volgt: bij een koude motor is de hoeveelheid lucht die de stappenmotor doorlaat anders dan wanneer de motor warmer is (om hetzelfde toerental te behouden). Daarom werkt de stappenmotor bij een koude motor in een andere stand dan wanneer hij warm is, en in die stand moet hij langzamer draaien. Dat is de reden waarom de oscillaties optreden; de ECU stuurt de stappenmotor aan om te openen en te sluiten, waardoor hysteresis ontstaat die de motor laat oscilleren. Let wel, dit is mij niet overkomen in een Megane maar in een Fiat, maar ik denk dat het werkingsprincipe hetzelfde is.
Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 7 maanden geleden #22015 door handmatig-mechanisch
Hallo.
De IAC-klep regelt het stationair toerental van de motor, zowel bij koude als warme temperaturen. Deze klep ontvangt signalen van de koelvloeistofsensensor en de MAP- of MAF-sensor, afhankelijk van het voertuig.
Waarschijnlijk is de klep vervuild of is het gasklephuis verstopt. Maak de klep daarom grondig schoon en laat het ons weten als dat helpt.
Succes!