Zoek MDM

Bulletin

Wagon R MAP-sensor

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #20126 door handmatig-mechanisch
MAP-sensor Wagon R Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, welk onderdeel kan ik gebruiken van een andere auto om in de MAP-sensor van een Wagon R te plaatsen? Let op, dat reserveonderdeel is niet beschikbaar.

Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #20142 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Wagon R MAP-sensor
Goedemorgen, als ik me goed herinner, is de MAP-sensor op die truck extern. Met extern bedoel ik dat de pneumatische verbinding van de sensor via een vacuümslang tot stand komt. Als dit het geval is, kun je een MAP-sensor aanpassen zoals die op de Corsa. MAP-sensoren werken met drie pinnen: 5 volt van de ECU, sensormassa (digitale massa) en signaal. Het eerste wat je moet doen, is de pinnen identificeren met behulp van een bedradingshandleiding of een oscilloscoop, zodat je de connector voor de andere MAP-sensor kunt aanpassen. Als je de Corsa gebruikt, moet je nog steeds de pinnen van die sensor identificeren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #20143 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je reactie. Nu vraag ik het me af. Mij is verteld dat het de sensor van een viercilinder of een 1300-motor zou moeten zijn. Ik heb een vergelijkbare driepins Toyota-sensor, maar ik denk dat die compatibel zou moeten zijn met de computer van de R-stationwagen. Is die van de Corsa compatibel met de computer? Bedankt en met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #20147 door handmatig-mechanisch
Er zijn geen compatibiliteitscriteria. MAP-sensoren verschillen in toepassing. Laat me het uitleggen. Ze zijn doorgaans ontworpen om te werken tot maximaal 1 bar, 2 bar of 3 bar. Omdat deze auto niet geschikt is voor turbo's of superchargers (het is een atmosferische motor), is die sensor geschikt voor 1 bar, en het verschil in meetwaarden van het ene merk tot het andere – ik heb er bijvoorbeeld geen gevonden – is praktisch hetzelfde. Laten we eens kijken of bijvoorbeeld de originele sensor van uw auto, bij een retoursignaalwaarde van 1,2 volt, door de computer wordt geïnterpreteerd als 4,9 psi. Voor dezelfde psi-waarde, met een andere sensor, ziet de computer dit bijvoorbeeld als 1,3 volt, en zal het daarom niet als 4,9 volt, maar als 5,2 volt worden geïnterpreteerd. De injectie en timing worden daarom berekend op basis van deze waarde. Deze kleine variatie vormt de sensorkalibratie. De enige manier om de ene of de andere te testen en te zien of het werkt, is door de curve van de originele sensor in een grafiek weer te geven en deze te vergelijken met de andere sensoren die kunnen worden aangepast. Als er verschillende punten zijn die aanzienlijk afwijken van de grafieken, probeer die dan te compenseren. MAP-sensoren zijn lineair, wat betekent dat hun druk-spanningsgedrag een lineaire curve vertoont. Ik raad aan om een externe Toyota-sensor te gebruiken, zoals die in de Corolla of Camry. Die R-stationwagens zijn eigenlijk Suzuki's en gebruiken Denso (Japanse) elektronica. Wees voorzichtig, en als de sensor in deze auto's dezelfde connector heeft, hoop ik dat ik u heb kunnen helpen. Als u vragen heeft, aarzel dan niet om ze te stellen.
Met vriendelijke groet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #20164 door handmatig-mechanisch
Dank u wel, uw antwoord was echt leerzaam.
Laat ik het even uitleggen: toen we de motor scanden, gaf de storing aan: "hoge spanning in de atmosferische druksensor". Degene die het deed, heeft de sensorpennen gemeten en blijkbaar was het resultaat 12 volt, 6 volt, 12 volt. Deze laatste meting was zogenaamd de retourspanning, terwijl die volgens de monteur 6 volt zou moeten zijn en niet 12 volt. Hij suggereerde dat een van de drie kabels kortgesloten kon zijn of dat de sensor beschadigd was. De monteur zei dat hij de kabel had gecontroleerd en dat die in orde was, dus leidde hij af dat de sensor vervangen moest worden. De zogenaamd beschadigde sensor zegt: boostsensor en het is een Hitachi-merk. Ik heb er een die er erg op lijkt, een Toyota die zelfs een eigen slang of kabel heeft. Morgen ga ik hem testen om te kijken of hij werkt... Nogmaals bedankt en ik laat je weten of het werkt... Groeten