Zoek MDM

Bulletin

problemen met 22r

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1785 door handmatig-mechanisch
Problemen met 22r Geplaatst door manual-mecanica
Mijn probleem is dat we een maand geleden zijn overgestapt van een carburateursysteem naar een elektronisch brandstofinjectiesysteem (EFI) en dat we de TPS en de luchtstroomsensor nog steeds niet goed hebben kunnen kalibreren. Als iemand me kan helpen, zou ik dat zeer op prijs stellen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1814 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: problemen met 22r
Ik heb meer details nodig, zoals merk, model, injectietype, enz. (want ik heb geen idee wat een 22r is).

Hoe dan ook, als de mengselcompensatie niet correct is gekalibreerd, komt dat doordat er luchtinlaat is die niet door de ECU wordt gemeten, of doordat de lambdasonde (indien aanwezig) of de luchtmassameter of MAP-sensor defect is.

Met vriendelijke groet, en ik zou het op prijs stellen als u hier meer over zou kunnen vertellen, want ik ben benieuwd.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1824 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: problemen met 22r
Oké, we hebben het dus over een Toyota. Als de injectie dateert uit '89, is het mogelijk dat deze niet onder de Euro 3-milieuwetgeving viel. (Toen begonnen lambdasondes en katalysatoren te worden geïnstalleerd.)

Eerlijk gezegd ben ik niet erg bekend met het Toyota-injectiesysteem; ik begrijp veel meer van Bosch, Ljetronic, LE, LH, Motronic, Monojetronic en vergelijkbare systemen.

En ik kan je vertellen dat alle systemen zonder lambdasonde een CO2-afstelschroef en een stationair-toerentalafstelschroef hebben, die worden gebruikt om het mengsel te compenseren.

Normaal gesproken bevindt de CO2-schroef zich op de luchtmassameter, naast het luchtfilter, afgedekt met een plastic dop die als afdichting fungeert.

De stationair-toerentalafstelschroef bevindt zich op het gasklephuis van de motor en werkt precies hetzelfde als op een carburateur.

Het punt is dat als je ervoor hebt gezorgd dat het inlaatspruitstuk luchtdicht is (geen lucht die binnenkomt zonder de luchtmassameter te passeren), je de CO2-waarde moet aanpassen om te zien of de storing is verholpen.

Om te controleren op luchtlekken, sluit ik de uitlaatpijp af met een doek en ducttape. Vervolgens doe ik hetzelfde aan de inlaatzijde en steek ik er een slangetje in waardoor ik perslucht injecteer, NOOIT MEER DAN 0,5 BAR. Ik spuit er zeepsop in, en waar zich bellen vormen, komt er "zonder toestemming" lucht binnen.

In ieder geval zou dat injectiesysteem een diagnosecode moeten hebben, die door middel van knipperende storingslampjes kan aangeven of er sensoren of actuatoren defect zijn (luchtmassameter, gasklepschakelaar, motortemperatuursensoren, enz.).

Met vriendelijke groet.