Goedemorgen, Victor. Ik dacht ook dat het een olieprobleem was toen we hem kochten, maar ik heb 7.000 km geleden de olie laten verversen en hij heeft nog steeds geen druppel brandstof verbruikt. Ik denk dat het eerder aan de diesel (injectoren) ligt, want als die rook uitstoot, ontstaan er vlekken onder de uitlaatpijp. Die vlek verdwijnt als het olie was, dan zou het meer kosten, of de bodemplaat zou niet verdwijnen. Het lijkt meer op slecht verbrande diesel. Ik heb me ook afgevraagd of het een afstellingsprobleem zou kunnen zijn (de distributieriem zit verkeerd). Ik weet niet wanneer die eerder is vervangen. Ik denk dat het de injectoren zouden kunnen zijn, want die lijken de brandstoftank wat sneller leeg te trekken, vergeleken met de Focus TDCi die we dagelijks gebruiken voor woon-werkverkeer en lange ritten. We hebben de Polo om in de omgeving te rijden. Zes jaar geleden had ik een Ibiza met dezelfde motor en ik heb in tien jaar tijd 400.000 km gereden zonder problemen. Sterker nog, ik denk dat hij het nog steeds doet. Bedankt voor je hulp. Groeten, ik wacht op je advies.