Zoek MDM

Bulletin

PROBLEEM MET PEUGEOT 306

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1758 door handmatig-mechanisch
PROBLEEM MET PEUGEOT 306 Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een 306 uit '98, de XSDT 90 pk. Het probleem is dat hij al een tijdje sterk naar verbrande diesel ruikt, omdat de geur uit de uitlaatpijp komt. Hij verbruikt ook meer diesel dan voorheen en als ik hem start totdat hij goed is opgewarmd, geeft hij kleine dalingen, de toerenteller zakt schokkerig met tussenpozen van 3 seconden, en hij gaat snel omhoog en omlaag. Wat zou het probleem kunnen zijn en wat zijn de oplossingen? Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1764 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: PROBLEEM MET PEUGEOT 306
Hoi goshindo, je moet iets specifieker zijn om niet af te dwalen. Laat me het uitleggen: motortype (ik denk dat het de D8-D-1.9TD is), kleur van de rook, blauwachtig wit of zwart, wanneer hij rookt, koud of warm, of je merkt dat de motor vermogen verliest, of je merkt dat hij knikt bij de eerste start totdat hij warm is, of als je merkt dat hij moeite heeft met koud starten...

Want afhankelijk van wat je me vertelt, kan ik je helpen. Ik heb al soortgelijke problemen ondervonden met de Xsara en ZX 1.9 TD, maar diezelfde regel geldt niet altijd voor alle auto's.

Met vriendelijke groet, en ik wacht op je antwoord.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1768 door handmatig-mechanisch
Reactie van de handmechanica op het onderwerp probleem 306
het is de peugeot 306 1900 td, hij start perfect en houdt het 3 minuten vol en dan begint hij kleine klopjes of dipjes te geven, maar heel klein totdat hij opwarmt en dan rijdt hij perfect, maar dat is het minste ervan, wat mij het meeste stoort is dat als ik met het raam naar beneden rijd, de geur van diesel naar binnen komt en als ik naast de auto rijd terwijl hij draait, tranen mijn ogen zelfs van wat er door de uitlaatpijp uitstoot, dan rijd ik en neem ik een lange bocht en als ik terugkom op het rechte stuk, versnelt of vermindert hij alsof ik hem raak of het gaspedaal loslaat, afhankelijk van hoe hard hij raakt, alsof de diesel naar de ene of de andere kant wordt geslingerd en plotseling aankomt of ontbreekt, ik heb geen vermogensverlies gemerkt en de motor loopt heel goed, het enige is dat hij meer brandstof verbruikt en de problemen die ik al heb genoemd, ik hoop dat u zich met deze informatie beter kunt oriënteren, heel erg bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1769 door handmatig-mechanisch
Reactie van de handmechanica op het onderwerp probleem 306
En nog iets wat ik vergat: de kleur van de rook die vrijkomt als je in het begin die lage tonen krijgt, is wit.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1770 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: PROBLEEM MET PEUGEOT 306
Er komt lucht binnen via een leiding, de brandstofpomp of de inspuitpomp zelf. Een andere mogelijke oorzaak is een slecht gemonteerd brandstoffilter, of een van de terugslagkleppen op de brandstofpomp zit vast of is vuil.

Dus, hoewel de pomp nog steeds diesel bevat, zuigt hij niet goed aan en compenseert hij bij stationair draaien constant het motortoerental. Dit gebeurt niet bij koude motor, omdat de pomp diesel inspuit boven het normale stationaire toerental terwijl de motor koud is, maar wanneer hij opwarmt, begint hij vreemde dingen te doen.

Een andere mogelijke indicatie voor een storing in de pompcompensatie is dat de slang die van de intercooler naar de luchtinlaat boven de pomp loopt, kapot of los is, waardoor de pomp niet compenseert met de turbodruk (normaal gesproken heeft hij de neiging om sneller te accelereren dan nodig is, te schokken en zwarte rook uit te stoten als je hem hard belast).

Het controleren van de luchtinlaat is heel eenvoudig. Je hoeft de auto alleen maar op reserve te laten staan en hem de hele nacht of dag op een helling te parkeren met de neus omhoog. Als hij moeite heeft met starten, komt dat door de brandstofinlaat.

Je kunt ook de lamp losmaken en stevig indrukken om de dieselbrandstof uit de auto te pompen en te kijken of er ergens diesel uit komt of door een slang.