Zoek MDM

Bulletin

PROBLEEM MET PEUGEOT 306

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1758 door handmatig-mechanisch
PROBLEEM MET PEUGEOT 306 Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een Peugeot 306 uit 1998, het 90 pk XSDT-model. Het probleem is dat er al een tijdje een sterke geur van onverbrande diesel uit de uitlaat komt. De auto verbruikt ook meer diesel dan voorheen en bij het starten, totdat de motor goed warm is, hapert het vermogen. De toerenteller daalt met tussenpozen van ongeveer 3 seconden en stijgt dan weer snel. Wat zou het probleem kunnen zijn en welke oplossingen zijn er? Alvast bedankt

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1764 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: PROBLEEM MET PEUGEOT 306
Hallo goshindo, je moet me wat meer details geven, anders ga ik alleen maar gissen. Laat me het uitleggen: wat voor motor is het (ik denk de D8-D-1.9TD)? Wat is de kleur van de rook – blauwachtig wit of zwart? Wanneer gebeurt het – als de motor koud of warm is? Merk je vermogensverlies? Hapert de motor bij het starten totdat hij warm is? Start hij moeilijk als hij koud is?

Afhankelijk van wat je me vertelt, kan ik je verder helpen. Ik heb soortgelijke problemen gehad met Xsara's en ZX 1.9 TD's, maar dezelfde regel geldt niet altijd voor elke auto.

Met vriendelijke groet, en ik zie je antwoord met belangstelling tegemoet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1768 door handmatig-mechanisch
Antwoord van Manual-mechanics op probleem 306
Het is een Peugeot 306 1900 TD. Hij start perfect en loopt goed gedurende ongeveer 3 minuten, daarna begint hij te haperen of heeft hij een lichte vermogensdip totdat hij warm is. Dan loopt hij weer perfect, maar dat is het minste probleem. Het meest irritante is dat wanneer ik met het raam open rijd, de dieselgeur naar binnen komt, en als ik naast de auto sta terwijl de motor draait, gaan mijn ogen tranen van de uitlaatgassen. Als ik vervolgens een lange bocht neem en terugkom op het rechte stuk, accelereert of decelereert de auto alsof ik het gaspedaal volledig indruk of juist loslaat, afhankelijk van de situatie. Het is alsof de dieselbrandstof naar de ene of de andere kant wordt omgeleid, en plotseling of helemaal niet aankomt. Ik heb geen vermogensverlies gemerkt en de motor loopt verder prima. De enige problemen zijn het hogere brandstofverbruik en de eerder genoemde problemen. Ik hoop dat deze informatie u helpt het probleem beter te begrijpen. Hartelijk dank.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1769 door handmatig-mechanisch
Antwoord van Manual-mechanics op probleem 306
En nog iets wat ik vergeten was: de rook die vrijkomt bij die lage vermogensniveaus aan het begin is wit.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar 2 maanden geleden #1770 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: PROBLEEM MET PEUGEOT 306
Het probleem zit hem in de luchttoevoer via een slang, de brandstofpomp of de injectiepomp zelf. Een andere mogelijkheid is een defect brandstoffilter of een vastzittende of vervuilde terugslagklep op de brandstofpomp.

Hoewel de pomp dus met diesel wordt gevuld, zuigt hij niet goed brandstof aan omdat hij constant compenseert voor het stationair toerental. Dit gebeurt niet als de motor koud is, omdat de pomp dan brandstof injecteert boven het normale stationair toerental, maar het probleem begint zich vreemd te gedragen zodra de motor warm is.

Een andere mogelijke oorzaak van een pompcompensatieprobleem is een kapotte of losse slang die de intercooler verbindt met de actuator bovenop de pomp. Dit zou voorkomen dat de pomp compenseert met de turbodruk (wat meestal resulteert in overmatige acceleratie, schokken en zwarte rook bij hard accelereren).

Het controleren op een luchtlek is heel eenvoudig: laat de auto op reservebrandstof staan ​​en parkeer hem 's nachts of de hele dag op een brug met de voorkant naar boven. Als de auto moeilijk start, is dat het probleem.

Je kunt ook stevig in het brandstofpompje knijpen om te controleren of er dieselbrandstof uit slangen of leidingen lekt.