Zoek MDM

Bulletin

Versnellingsbakprobleem

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 3 weken geleden #17517 door handmatig-mechanisch
Versnellingsbakprobleem. Geplaatst door manual-mecanica
Kijk, onlangs brak de bout van mijn versnellingspook af, waardoor de versnellingspook helemaal los zat en ik geen versnellingen meer kon inschakelen. Ik ben naar de officiële Hyundai-dealer gegaan, maar die verkochten alleen de complete schakelunit (€95). Dus besloot ik de bout zelf te vervangen, omdat noch een bouwmarkt noch een professionele monteur het wilde doen. Ik opende de versnellingsbak en de bout paste perfect. De versnellingen schakelden wel, maar de 5e versnelling en de achteruitversnelling waren moeilijk in te schakelen; ze schakelden slechts af en toe.

Toen ik in de auto stapte, schakelde de versnellingspook perfect van de 1e naar de 4e versnelling, zelfs soepel met of zonder koppeling (koppeling ontkoppeld bij stilstand), maar de 5e versnelling was een ramp. Ik moest de pook ingedrukt houden om te voorkomen dat hij eruit schoot. De achteruitversnelling schakelde slechts sporadisch in; meestal helemaal niet.

Ik wil graag weten wat het probleem kan zijn, want het probleem met de 5e versnelling is het minste van mijn zorgen; het belangrijkste is de achteruitversnelling. Bedankt voor het lezen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 2 weken geleden #17595 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Versnellingsbakprobleem
Hoi
. Zit de schroef die je noemt binnen of buiten de versnellingsbak? Als hij buiten zit, kan het een simpele afstelling van de afstanden zijn, maar als hij binnen zit, heb je mogelijk de synchronisatoren van de versnellingsbak beschadigd.
Succes...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar 2 weken geleden #17596 door handmatig-mechanisch
Het werkt nu iets beter; hij schiet niet meer uit de 5e versnelling, hoewel de achteruitversnelling nog niet helemaal goed inschakelt. Zou het kunnen dat toen ik een van de twee synchronisatoren verving, de nieuwe zich moest aanpassen aan de versnellingsbak, en dat daarom de versnellingen niet goed inschakelen?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #18134 door handmatig-mechanisch
Hallo vriend, je moet de schakelpookjes afstellen zodat de versnellingen beter schakelen of meer koppeling krijgen.