Allereerst heeft de 19D Clio een F8Q- of F8M-motor, net als de oude Kangoo, de 19 en de Express vanaf 1996.
Deze verdomde motor is een doorn in het oog, juist omdat hij oververhit raakt.
Controleer eerst de zekeringen van de kachelradiator. Als je me vertelt dat je hem handmatig aanzet, weet ik niet of je de stroom hebt gecontroleerd of dat je de zekering hebt gebruikt die naar de ventilator gaat. Als de ventilator wel stroom krijgt, is de thermische schakelaar die naar de radiator gaat kapot. Deze bevindt zich aan één kant van de radiator, onderaan, naast de onderste slang die naar het blok gaat.
Er zijn twee manieren om deze sensor te controleren:
1. Controleer het systeem en de ventilator. Zet het contact aan en verbind de aansluitingen die naar de sensor gaan. De ventilator zou moeten werken; zo niet, controleer dan de zekering van de kachelradiator.
2. Controleer de sensor: verwijder het water uit de radiator (WACHT TOT HET KOUD IS), schroef de sensor los van de radiator, pak een multimeter en controleer de doorverbinding tussen de aansluitingen. Bij kamertemperatuur mag er geen brug tussen de aansluitingen zijn, maar bij verwarming in een pan zou de brug wel moeten ontstaan.
Wat de thermostaat betreft, zeg ik je, het is geen goed idee om de thermostaat van de motor te verwijderen.
Ten eerste omdat je het verbruik verhoogt en de prestaties vermindert door onnodige warmtelekken in de motor te veroorzaken. Dit komt doordat de thermostaat alleen opengaat als de motor warm is, en vooral in de stad gaat hij nooit helemaal open, behalve in de zomer, omdat met een beetje water in de radiator deze voldoende afkoelt om de 85ºC tot 90ºC te handhaven, wat de bedoeling is.
Als je hem verwijdert, zal de motor moeite hebben om zijn bedrijfstemperatuur te bereiken. Dus het naverwarmingssysteem blijft werken omdat de motor nog koud is, met blauwwitte rook doordat de diesel niet volledig verbrandt, koolstofafzetting op de uitlaatkleppen... kortom...
Om een thermostaat te controleren, demonteert u deze, plaatst u deze in een pan met water en een thermometer en verwarmt u deze thuis op het fornuis. Vlak voordat het water begint te koken, ziet u hoe de pan opengaat. Als u de pan van het vuur haalt en koud water toevoegt, sluit hij binnen enkele seconden. Het
verwarmingsprobleem is simpel: als de thermische schakelaar van de thermostaat niet aanslaat, kookt het water net als in de pan, stijgt het op naar de cilinderkop in de vorm van stoom en vult de slangen met bubbels. De stoom koelt niet zoals water, waardoor de kachel niet goed verwarmt. (plus je zult de aanwezigheid van bellen in de ontluchter en het expansievat opmerken, afgezien van de bloedrode kleur.
Een suggestie, als je de cilinderkop hebt gepland en een nieuwe pakking hebt geplaatst, leid ik af (en jij maar beter) DAT JE DE DRUK VAN DE CILINDERKOP GOED HEBT GECONTROLEERD??? want zo niet... als het slecht is, moet je het er weer uithalen.
Nog een klein dingetje (en ik sluit dit af omdat ik aan het ratelen ben) heb je de radiator laten schoonmaken? (het is niet de moeite waard om de slang erin te doen totdat het schone water eruit komt, want je kunt je niet voorstellen hoeveel troep erin kan zitten.
Als de koelvloeistof een "gefrituurde tomaat Orlando"-kleur heeft, is het zeer waarschijnlijk dat het radiatorpaneel ook vol roestafzettingen zit omdat de antivries is bijgevuld of omdat er alleen water is toegevoegd, aangezien antivries onder andere corrosie in de motor tegengaat.
Ik hoop dat ik je ergens mee heb geholpen