Zoek MDM

Bulletin

Zaak reeds opgelost (alleen voor professionals)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar en 5 maanden geleden #1092 door handmatig-mechanisch
Zaak al opgelost (alleen voor professionals) Gepubliceerd door manual-mecanica
2.0 HDi-motor van een Citroën, in dit geval een Jumpy.
Misschien was de motorcode RHY of RHZ, ik weet dat precieze detail niet meer.

De Jumpy begint met een brandend storingslampje en in de noodloop, dat wil zeggen dat hij niet boven de 3000 of 3500 tpm komt.

De diagnose-apparatuur geeft de turbodrukklep aan, natuurlijk, die is met meerdere diagnose-apparatuur gecontroleerd. Hij geeft steeds dezelfde storing aan.

Je wist de storing en tada! Opgelost, voorlopig werkt de Jumpy weer normaal, zelfs als een zonnetje,

maar natuurlijk wel met een paar minpuntjes.

Bij maximale belasting, dat wil zeggen, gas geven bij het bergop rijden, vragen we om belasting, tada! Lampje brandt en... weer in de noodloop.

Vrienden, ik geef jullie over drie dagen de oplossing en in de tussentijd beantwoord ik alle mogelijke oorzaken die jullie denken dat kloppen.

Dit was echt een hoofdpijndossier.

Natuurlijk ben ik een werkplaats, en ik kan niet blijven doorgaan met het vervangen van stukken totdat ik fluit speel.

Een goed voorbeeld.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar en 5 maanden geleden #1098 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Zaak al opgelost (alleen voor professionals)
Mmm... goede vraag?? Ik ga ervan uit dat de klemmen die de slangen van de intercooler vasthouden allemaal op hun plaats zitten, toch??? en dat de piëzo-elektrische connector die de intercooler rechtsboven heeft ook goed vastzit...

Als we dat uitsluiten, gaan we verder met de solenoïdeklep die de turbodruk regelt. En de EGR. Maar zonder de motor ervoor om te zien hoe die reageert... wat je voorstelt is een gedoe.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar en 5 maanden geleden #1104 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Zaak al opgelost (alleen voor professionals)
Oké, een goede logische beoordeling van de slangen.

Het blijkt dat alles in orde is, de slangen zitten goed vast en de klemmen zitten goed vast (allemaal).

Als je de twee magneetkleppen, de turboklep en de EGR-klep, met de vacuümmeter controleert, zie je dat ze correct werken. Doe daarnaast een longtest op deze twee, en ook die werken wonderwel.

We hebben nu het turbocompressoraspect van deze motor gecontroleerd,

maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Verdomde auto's...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar en 5 maanden geleden #1109 door handmatig-mechanisch
Een flowmeter die een indirecte storing veroorzaakt, wat betekent dat hij minder meet dan wat er daadwerkelijk de motor in gaat, maar zonder dat het gevreesde lampje gaat branden totdat je gas geeft en de meting buiten het bereik valt, ook al detecteert de piëzo-elektrische sensor van de turbo dit.

Dit gebeurt soms doordat de sensor voor de inlaatluchttemperatuur defect raakt, en deze bevindt zich op de flowmeter zelf.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar en 5 maanden geleden #1110 door handmatig-mechanisch
Misschien als de flowmeter buiten de schaal was, zou hij altijd falen, toch?
Hoewel het kan falen zoals je zegt.

Oké man, het probleem was niet elektrisch,

de intekuleer had een scheur precies aan de rand van het paneel, een scheur die je niet eens kon zien, hij kon blaasdruk weerstaan totdat hij bij maximale belasting 0,1 haar openging (fuck) en druk lekte, ongelooflijk, je kunt maar één keer zien dat hij opengaat, want de volgende stap is om naar de spoedeisende hulp te gaan en... je kunt het niet meer zien. Een verdomde storing die me een enorme hoofdpijn bezorgde totdat ik het verdomde lek vond.

verdomde auto's......

waar kom je vandaan megabite?

Groeten en bedankt voor je deelname.