Zoek MDM

Bulletin

Help Werkplaatshandboek VW Polo 1.4 Mpi 2001 60 pk

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45668 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Help Workshop Manual VW Polo 1.4 Mpi 2001 60 pk
Hallo Fedemotors, de AUD is niet hetzelfde als de AEX; die van jou is nieuwer. Het proces van het vervangen van de riem is praktisch hetzelfde. Het is niet nodig om de krukas te blokkeren. Als je de krukasplaat verwijdert, verschijnen de markeringen op het tandwiel, evenals op de nokkenas. De spanrolindex voor de riem is vergelijkbaar. Het controleren van de nokkenaslifters is voor beide motoren hetzelfde. Het enige belangrijke is dat je, zodra de riem gemonteerd is, de krukas twee slagen met de hand draait om de timing van de markeringen en de spanrolindex te controleren. Die heeft hij niet meer. Ik zou de waterpomp niet vervangen als hij niet piepte bij het handmatig draaien, en als hij niet lekt, gaan deze vrij lang mee. Met vriendelijke groet!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45669 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Help Workshop Manual VW Polo 1.4 Mpi 2001 60 pk
Hoi Ismael, nu is het me helemaal duidelijk wat betreft de markeringen op de krukas en nokkenas! De markeringen op de nieuwe riem zijn er niet, dus ik dacht eraan om de oude riem voor de zekerheid met witte lak te markeren. Toch zal ik de tandwielen op de juiste markeringen afstellen, zodat zuiger nummer 1 op het BDP blijft staan. Ik heb gezien dat als de krukas 1 graad beweegt, de motor weg is, hetzelfde geldt voor de nokkenas... aangezien ik het gereedschap niet heb, dacht ik eraan om hem met een krik te blokkeren. Ik heb de pomp al gekocht en ik heb gezien dat als je de distributieriem toch al vervangt, voorkomen beter is dan genezen. Ik heb geen cent over de hydraulische klepstoters... Ik dacht eraan om, aangezien ik ook de olie ga verversen, er wat Castrol Magnatec in te gooien om te kijken of het geluid beter wordt. Morgenvroeg, zoals het een goede zondag betaamt, ga ik ermee aan de slag. Ik laat je weten hoe het gaat... Ik hoop dat de motor niet ontploft, haha!

Groeten en heel erg bedankt!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden - 11 jaar en 5 maanden geleden #45678 door handmatig-mechanisch
Hallo Ismael en VW Polo-fans!

Na een vroege zondagochtend met koffie en een stralende zon ging ik rond 11 uur met twee vrienden de operatiekamer in, bijna wetenschappelijk... Met standaard gereedschap, goed gesteriliseerde handschoenen, een Polo-handleiding in het Pools die ik hier kan downloaden en een witte doek heb ik de machine gedemonteerd en ben ik met de operatie begonnen.
Ik heb geen gereedschap gebruikt om de krukas of de as te blokkeren; als ik het voorzichtig doe, beweegt de krukas geen spat... het enige is dat de as gevoeliger lijkt, maar niets!
Wat ik wel kan zeggen, is dat het een zeer leerzame ervaring was... het is niet zo moeilijk als ze het doen lijken, je moet alles heel duidelijk voor ogen hebben en het stap voor stap volgen... stel je voor, ik kan je vertellen dat de Poolse handleiding me meer heeft geholpen dan wat dan ook. Wat de merken betreft, ik bedoel, de YouTube-video's zijn goed, maar ik denk dat elke distributieverandering een wereld van verschil is, specifiek voor mijn auto. Er zijn er wel, maar die duren 2 minuten en iets langer.
Je hoeft alleen maar de krukas met de tand naar beneden te brengen tot aan de markering op het blok, de middelste die eruitziet alsof hij het tandwiel raakt met de oude riem erop, en tegelijkertijd breng je de markering op de as op zijn plaats. Een klein puntig stuk plastic met een lijn die ongeveer 320 graden van het tandwiel van de as staat, moet samenvallen met de kleine ronde markering erop. Maak de oude riem wit als nieuwe referentie, voor de zekerheid. Vervang de waterpomp, nieuwe spanner... vergeleek de twee riemen en bracht de markeringen en de krukaspomp over, zette de nieuwe riem erop... alle markeringen waren in één keer hersteld. Voor de zekerheid controleer ik twee en drie omwentelingen door de krukas met de hand te draaien om de spanner af te stellen. Na 5 uur was ik klaar met alles monteren en de motor startte in één keer. Conclusie: ik kan in vrede sterven... ik ben gelukkiger dan een hond met twee staarten!!!

Groeten aan iedereen en een paar ijskoude biertjes uit de koelkast!
Laatst bewerkt: 11 jaar 5 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45679 door handmatig-mechanisch
Wauw!!! Je hebt gezien hoe makkelijk het is, en met deze heb je niet eens gereedschap nodig (alleen de merken en dat is alles...)
Je zult zien dat je voor de volgende niet eens Pools hoeft te spreken... en het duurt geen 5 uur, nou ja, afhankelijk van hoeveel biertjes we in de tussentijd drinken... hahaha!!! Proost!!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 5 maanden geleden #45687 door handmatig-mechanisch
Hoi Ismael!!!

Wat geweldig!!! Ik weet niet wat ik je moet vertellen over de 5 uur durende rit, was het een zondag of zo? Maar tussen de biertjes door begon ik de Poolse handleiding te begrijpen, hahaha. Later, en natuurlijk met meer geld, kom ik van dat dieselgeluid af dat zo onaangenaam is om te horen in een benzinemotor. Als ik de olie ververs, gebruik ik een agressievere olie zoals de Castrol Magnatec. Misschien verdwijnt het, wie weet. Laten we eens kijken of er later een nobele ziel de Polo-handleiding in Spanje plaatst... Ik zoek wel meer uit! Nou, als er iets is, vraag ik het je gerust! Voor mij is het kunnen vervangen van de distributieriem een enorme stap voorwaarts!

Groeten!