Hallo Ismael en VW Polo-fans!
Na een vroege zondagochtend met koffie en een stralende zon ging ik rond 11 uur met twee vrienden de operatiekamer in, bijna wetenschappelijk... Met standaard gereedschap, goed gesteriliseerde handschoenen, een Polo-handleiding in het Pools die ik hier kan downloaden en een witte doek heb ik de machine gedemonteerd en ben ik met de operatie begonnen.
Ik heb geen gereedschap gebruikt om de krukas of de as te blokkeren; als ik het voorzichtig doe, beweegt de krukas geen spat... het enige is dat de as gevoeliger lijkt, maar niets!
Wat ik wel kan zeggen, is dat het een zeer leerzame ervaring was... het is niet zo moeilijk als ze het doen lijken, je moet alles heel duidelijk voor ogen hebben en het stap voor stap volgen... stel je voor, ik kan je vertellen dat de Poolse handleiding me meer heeft geholpen dan wat dan ook. Wat de merken betreft, ik bedoel, de YouTube-video's zijn goed, maar ik denk dat elke distributieverandering een wereld van verschil is, specifiek voor mijn auto. Er zijn er wel, maar die duren 2 minuten en iets langer.
Je hoeft alleen maar de krukas met de tand naar beneden te brengen tot aan de markering op het blok, de middelste die eruitziet alsof hij het tandwiel raakt met de oude riem erop, en tegelijkertijd breng je de markering op de as op zijn plaats. Een klein puntig stuk plastic met een lijn die ongeveer 320 graden van het tandwiel van de as staat, moet samenvallen met de kleine ronde markering erop. Maak de oude riem wit als nieuwe referentie, voor de zekerheid. Vervang de waterpomp, nieuwe spanner... vergeleek de twee riemen en bracht de markeringen en de krukaspomp over, zette de nieuwe riem erop... alle markeringen waren in één keer hersteld. Voor de zekerheid controleer ik twee en drie omwentelingen door de krukas met de hand te draaien om de spanner af te stellen. Na 5 uur was ik klaar met alles monteren en de motor startte in één keer. Conclusie: ik kan in vrede sterven... ik ben gelukkiger dan een hond met twee staarten!!!
Groeten aan iedereen en een paar ijskoude biertjes uit de koelkast!