Zoek MDM

Bulletin

COMPRESSOR SLAAT NIET (CITROEN C3)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 6 maanden geleden - 10 jaar en 5 maanden geleden #48972 door handmatig-mechanisch
COMPRESSOR GAAT NIET AAN (CITROEN C3) Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik probeer een storing in de airconditioning van mijn auto te vinden. De ventilator werkt, maar het typische geluid dat ontstaat als de compressor aanslaat, hoor ik niet. Behalve dat de lucht er niet koud uitkomt, heb ik de connector naar de compressor losgekoppeld en een multimeter op gelijkstroom gezet om de spanning te meten die erop komt. Als ik de airconditioning aanzet, stijgt de spanning tot bijna 14 V, maar het probleem is dat de spanning schommelt en dan weer daalt tot 11,30 V. Ik heb het in een andere auto gecontroleerd, maar daar hoeft de spanning niet te schommelen. In die andere auto was het 14,40 V en deze schommelt niet. Ik denk dat het een elektrisch probleem is. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik zou de hulp van iemand die hier verstand van heeft op prijs stellen.
Bedankt.

Zelfs na een paar weken denk ik nog steeds aan het probleem met de airconditioning. Ik heb gekeken naar wat mijn vriend ismael53 me vertelde. Ik heb de spoel van de compressor niet kunnen testen, omdat ik niet wist hoe ik daar bij kon komen. Ik bedacht dat ik een OBD-scanner moest aanvragen en deze moest aansluiten op de BSI. Die gaf code P0532 (laag signaal koudemiddeldruksensor airconditioning). Ik ga dus naar een garage en vraag of ze de airco willen bijvullen. Ik hoop dat er een gastekort is en dat er daardoor een lekkage is. Deze week vertel ik je hoe het is gegaan.
Laatst bewerkt: 10 jaar en 5 maanden geleden door . Reden: om informatie toe te voegen

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 6 maanden geleden #48985 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: COMPRESSOR GAAT NIET AAN (CITROEN C3)
Hoi Trohn, een van de redenen waarom de compressor niet aanslaat (het "geklik" dat je noemt zou je moeten horen) is een gebrek aan gas (een lek). De drukschakelaar detecteert dat er geen druk is en laat de compressor daarom niet aanslaan, zodat deze niet vastloopt (hij wordt gesmeerd door een oliemengsel met het gas). Een ander probleem dat je zou kunnen hebben, is dat de magneetspoel van de koppeling van de compressorpoelie is doorgesneden (hij werkt niet als een elektromagneet). Controleer voor de zekerheid de weerstand ervan... Een advies is dat het in de winter heel goed is om de airco af en toe ongeveer 15 minuten te laten draaien om het hele circuit te smeren. Een ander mogelijk probleem is een defect in de lamp of de temperatuursensor in de cabine (die werkt als een thermostaat), maar dit probleem ligt verder weg. Je kunt de spoel controleren met een directe positieve spanning (om te zien of hij aanslaat). Controleer vervolgens de gasvulling. Groeten!!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 5 maanden geleden #49248 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: COMPRESSOR GAAT NIET AAN (CITROEN C3)
Hallo, ik heb nog steeds last van het probleem met de airconditioning. Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, heb ik de auto laten bijvullen en ze vertelden me dat er een elektrisch defect was. Ik vraag me nog steeds af waarom de spanning op de compressorconnector daalt als ik de airco aanzet. Ik heb het geprobeerd bij een Peugeot en de spanning blijft rond de 14V hangen. Als ik de spanning meet, blijkt de connector los te zitten van de compressor. Zou het de drukschakelaar of de temperatuursensor in de cabine kunnen zijn? Zo ja, hoe controleer ik deze componenten? De drukschakelaar heeft 3 draden. Ik hoop dat iemand kan helpen.
Bedankt.