Zoek MDM

Bulletin

Sluit de ruitenwissermotor aan op de transformator.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden - 11 jaar en 4 maanden geleden #47036 door handmatig-mechanisch
Hallo

Ik heb een ruitenwissermotor gekocht en wil die gebruiken voor een project dat ik in gedachten heb. Ik wilde graag weten hoe ik de motor op een transformator kan aansluiten om hem te kunnen gebruiken.

Het voedingssysteem dat ik voor de motor wil gebruiken, bestaat in principe uit een 220V naar 12V transformator (of iets dergelijks) en een spanningsregelaar (intensiteitsregelaar, potentiometer, dimmer, of hoe je het ook wilt noemen) om de motorsnelheid te kunnen regelen van 0 tot maximaal toerental. Het probleem is dat de motor een connector heeft met 5 draden (groen, rood, zwart met een paarse streep, bruin met een grijze of witte streep en bruin). Tot nu toe heb ik de motor geprobeerd met een 9V - 500mA transformator en het lukte me alleen om hem met ongeveer 20-30 toeren per minuut in één richting te laten draaien door de groene en bruine draden aan te sluiten. Met de overige draden heb ik allerlei combinaties geprobeerd en het enige resultaat was dat de motor ofwel lawaai maakte en niet draaide, ofwel helemaal niets deed.

Ik vraag u om hulp bij het aansluiten van de motorkabels, zodat de motor op maximale snelheid draait en de snelheid regelbaar is van 0 tot maximaal toerental.

Ik wil ook graag weten welke spanning, stroomsterkte en vermogen de transformator moet leveren om de maximale snelheid en het maximale koppel van de motor te bereiken.

Het zou mogelijk zijn om de spanning gedurende maximaal 1 minuut te verhogen tot tussen de 2 en 4 volt om de maximale snelheid van de motor te verhogen, zonder de motor te beschadigen of de levensduur ervan te verkorten.

Hier zijn een paar foto's van de motor:

P.S. Het motormodel is: Bosch 0390241307 CEP12V

Bedankt
Laatst bewerkt: 11 jaar 4 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #47042 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp van het aansluiten van een ruitenwissermotor op een transformator.
Hoi borja55, 9V en 500mH is erg weinig om de ruitenwisser goed te laten draaien, en zoals je al zegt, maakt hij in sommige gevallen alleen maar "geluid". Je hebt een grotere transformator nodig die 12V DC en minstens 2A levert. Houd er rekening mee dat de zekering in de auto meestal rond de 10A is. Identificeer de minpool op de kabels; de andere draden corresponderen met de ruitenwissersnelheden (langzaam of snel). Daarom draait hij niet veel als je hem op de langzame stand zet, maar op de snelle stand kan hij zo'n lage spanning niet aan. Groetjes, en veel succes met je project!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 4 maanden geleden #47053 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp van het aansluiten van een ruitenwissermotor op een transformator.
Hallo percy66, het probleem zit hem in de stroom, oftewel de transformator. Je hebt een grotere transformator nodig, van ongeveer 5 Ampère of meer. Ruitenwissermotoren hebben altijd meerdere ingangen, maar slechts 3 zijn bruikbaar: 2 die meestal rechtstreeks naar de motor gaan en 1 die de massa is, oftewel de behuizing. Probeer het eens met een autoaccu om te zien welke werkt. Wat betreft de toerentalregeling van de motor, daarvoor heb je een elektronisch circuit nodig; daar zijn er online veel te vinden.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar en 3 maanden geleden #47121 door handmatig-mechanisch
Hallo,

ik heb al vastgesteld welke draad waarvoor dient:

Rood - Massa,

Groen - Hoge snelheid

, Bruin - Lage snelheid

, Bruin met witte streep - ?

, Zwart met paarse streep - ?.

Ik heb het getest met de 12V 60A accu van mijn Saxo 1.5D en ik wilde graag weten welke spanning en stroomsterkte het beste zijn voor de motor. Wordt de snelheid bepaald door de spanning?

Bedankt