Zoek MDM

Bulletin

sluit de ruitenwissermotor aan op de transformator

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 3 dagen geleden - 11 jaar 3 dagen geleden #47036 door handmatig-mechanisch
Hallo

Ik heb een ruitenwissermotor aangeschaft en wilde deze gebruiken voor een project dat ik in gedachten heb. Ik wilde weten hoe ik de motor aan een transformator moet aansluiten om hem te kunnen gebruiken.

de voeding die ik voor de motor wil gebruiken is in principe een 220V naar 12V transformator of zoiets en een spanningsregelaar (intensiteitsregelaar, potentiometer, dimmer of hoe je het ook wilt noemen) om de snelheid van de motor te kunnen regelen van 0 RPM tot het maximale toerental. Het probleem is dat de motor een stekker heeft die met 5 kabels is verbonden (groen, rood, zwart met een paarse streep, bruin met een grijze streep of wit en bruin). Op dit moment heb ik de motor getest met een 9V - 500 mA transformator en ik heb hem alleen met 20 - 30 rpm in de ene of de andere richting kunnen laten draaien door de groene en bruine kabels aan te sluiten. Met de rest van de kabels heb ik allerlei combinaties geprobeerd, maar ik heb de motor alleen maar geluid laten maken en niet laten draaien of helemaal niets.

Ik vraag u dus om mij te laten zien hoe ik de motorkabels moet aansluiten, zodat de motor op maximale snelheid draait en tegelijkertijd de snelheid kan worden geregeld van 0 RPM tot het maximale RPM.

Ik zou ook graag willen dat u mij vertelt hoeveel spanning, ampère en watt de transformator moet leveren om het maximale toerental en koppel van de motor te bereiken.

en het zou mogelijk zijn om de spanning gedurende maximaal 1 minuut tussen 2 en 4 Volt te verhogen om de maximumsnelheid van de motor te verhogen, zonder dat de levensduur van de motor hierdoor wordt verkort of beschadigd.

Hier zijn enkele foto's van de motor:

PS. Het motormodel is: Bosch 0390241307 CEP12V

Bedankt
Laatst bewerkt: 11 jaar 3 dagen geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 2 dagen geleden #47042 door handmatig-mechanisch
Reactie van een handmechanica op het onderwerp van het aansluiten van een ruitenwissermotor op een transformator
Hoi Borja55, met 9 V en 500 mAh is dat heel weinig om goed te kunnen draaien en zoals je al zei, maakt hij in sommige gevallen alleen maar "lawaai". Je hebt een grotere transformator nodig die 12 V DC en minstens 2 A levert. Houd er rekening mee dat de zekering van de auto meestal rond de 10 A is. Bepaal op de kabels de min en de andere zijn de snelheden van de ruitenwissers (langzaam of snel). Daarom draait hij in de langzame stand een beetje, maar in de snelle stand kan hij zo'n lage spanning niet aan. Met vriendelijke groet en veel succes met je uitvinding!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
11 jaar 1 dag geleden #47053 door handmatig-mechanisch
Reactie van een handmechanica op het onderwerp van het aansluiten van een ruitenwissermotor op een transformator
Hallo percy66, het probleem zit in de stroom, dat wil zeggen in de transformator. Je hebt een grotere transformator nodig van ongeveer 5 Ampère of meer. De ruitenwissermotoren hebben altijd veel ingangen, maar er zijn er maar 3 die werken. Twee gaan over het algemeen rechtstreeks naar de motor en één is geaard, dat wil zeggen de behuizing. Test dit met een auto-accu. Welke werkt voor jou? En wat betreft de regeling van het motortoerental. Daarvoor heb je een elektronisch circuit nodig. Er zijn er veel te vinden op internet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 11 maanden geleden #47121 door handmatig-mechanisch
Hallo,

ik heb al bepaald welke kabel het is:

Rood - Aarde

Groen - Hoge snelheid

Bruin - Lage snelheid

Bruin witte streep - ?

Zwart paarse streep - ?

Ik heb het getest met de accu van mijn Saxo 1.5D van 12V en 60A, en ik wilde weten welke spanning en stroomsterkte het meest aanbevolen zijn voor de motor. Wordt de snelheid bepaald door de spanning?

Bedankt.