Hallo
Ik heb een ruitenwissermotor gekocht en wil die gebruiken voor een project dat ik in gedachten heb. Ik wilde graag weten hoe ik de motor op een transformator kan aansluiten om hem te kunnen gebruiken.
Het voedingssysteem dat ik voor de motor wil gebruiken, bestaat in principe uit een 220V naar 12V transformator (of iets dergelijks) en een spanningsregelaar (intensiteitsregelaar, potentiometer, dimmer, of hoe je het ook wilt noemen) om de motorsnelheid te kunnen regelen van 0 tot maximaal toerental. Het probleem is dat de motor een connector heeft met 5 draden (groen, rood, zwart met een paarse streep, bruin met een grijze of witte streep en bruin). Tot nu toe heb ik de motor geprobeerd met een 9V - 500mA transformator en het lukte me alleen om hem met ongeveer 20-30 toeren per minuut in één richting te laten draaien door de groene en bruine draden aan te sluiten. Met de overige draden heb ik allerlei combinaties geprobeerd en het enige resultaat was dat de motor ofwel lawaai maakte en niet draaide, ofwel helemaal niets deed.
Ik vraag u om hulp bij het aansluiten van de motorkabels, zodat de motor op maximale snelheid draait en de snelheid regelbaar is van 0 tot maximaal toerental.
Ik wil ook graag weten welke spanning, stroomsterkte en vermogen de transformator moet leveren om de maximale snelheid en het maximale koppel van de motor te bereiken.
Het zou mogelijk zijn om de spanning gedurende maximaal 1 minuut te verhogen tot tussen de 2 en 4 volt om de maximale snelheid van de motor te verhogen, zonder de motor te beschadigen of de levensduur ervan te verkorten.
Hier zijn een paar foto's van de motor:
P.S. Het motormodel is: Bosch 0390241307 CEP12V
Bedankt