Zoek MDM

Bulletin

Hulp bij het monteren van een motorfiets-selectietrommel

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden - 13 jaar en 8 maanden geleden #29298 door handmatig-mechanisch
Hulp bij het vervangen van de motortrommel Geplaatst door manual-mecanica

Hallo allemaal, mijn naam is Lolo en ik studeer Machinale Verspaning.

Een collega en ik werken aan een project waarbij we de werking van een motorversnellingsbak moeten demonstreren en uitleggen. We hebben de assen klaar met alle onderdelen en afmetingen.

We moeten echter nog de werking van de selectietrommel definiëren.

We kennen de basiswerking. Die bestaat, als we ons niet vergissen, uit het draaien van de ster die aan de trommel is bevestigd. Hierdoor gaat de trommel draaien, waardoor de vorken die in hun sleuven zijn verankerd, lineair bewegen en op hun beurt de synchronisatoren met de tussentandwielen in- en uitschakelen.

We weten echter niet hoe de beweging van de schakelpook wordt overgebracht op de schakelplaat en van daaruit op de ster; wat het doel is van de "neutrale lichtrotorstop"; en vragen zoals de diameter van de trommelcilinder, de afmetingen en de slag van de trommelgroeven en de kosten van de volledige montage.

Daarom vraag ik u om mij te verwijzen naar een website, een handleiding, een plan of om het mij gewoon uit te leggen. Dat zou mij enorm helpen.

Sorry als ik het niet op de juiste plek heb geplaatst.
Hartelijk dank voor uw aandacht.

Groeten.
Laatst bewerkt: 13 jaar 8 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #29443 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Hulp bij het kiezen van een motorfietstrommel
Hoi Lolo.
Ik kan je helpen met hoe het systeem werkt, maar de afmetingen van de trommel en andere componenten zijn alleen te vinden via de originele tekeningen van de ingenieur, of door de onderdelen te halen bij een sloperij of iets dergelijks.
De werking is eenvoudig:
de versnellingspook is aan de ene kant bevestigd aan as 4; aan de andere kant is plaat 3 bevestigd aan de as, die met veer 2 en veiligheidsclip 1 aan as 4 vastzit. Het
is niet zichtbaar op de afbeelding, maar plaat 3 heeft een soort harpoen of haak aan de binnenkant, in het rechthoekige gedeelte. Houd er rekening mee dat ster 13 aan de binnenkant van plaat 3 is gekoppeld. Wanneer je de versnellingspook bedient die aan as 4 is bevestigd, draait plaat 3, die op zijn beurt ster 13 draait, die aan de schakeltrommel 15 is bevestigd. Ik denk dat je de rest al weet.
Ik hoop dat ik je heb geholpen.
Met vriendelijke groet, vriend.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #29560 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Hulp bij het kiezen van een motorfietstrommel
Heel erg bedankt. Dit heeft me enorm geholpen.

Waar worden de elementen 16, 17 en 18 voor gebruikt?

Nogmaals bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 7 maanden geleden #29699 door handmatig-mechanisch
Hallo weer. Sorry voor de vertraging.
De onderdelen waar je het over hebt, zijn een systeem dat de schakeltrommel vastzet zodra de versnelling is ingeschakeld. Het is een soort ratel die de trommel laat draaien om van versnelling te wisselen
wanneer je de versnellingspook indrukt.
Als je op YouTube zoekt, vind je vast een dynamische video van het systeem.
Met vriendelijke groet en FIJNE KERSTDAGEN!