Zoek MDM

Bulletin

Cilinderkoppen vijlen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #40758 door handmatig-mechanisch
Vijlen van cilinderkoppen Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal,

ik wil graag een kleine aanpassing doen aan de motor van mijn auto.

Ik wilde de cilinderkop verlagen (vijlen) om de compressie te verhogen. Maar ik heb hier mijn twijfels over.
Er zijn me verschillende dingen verteld over deze aanpassing.

1) Mij werd verteld dat ik hiervoor ook de nokkenas moet aanpassen, omdat de originele nokkenas is afgesteld op een compressieverhouding van 9:1, en ik wil deze verhogen naar 10:1 of misschien iets meer (ik weet het nog niet).
Klopt dit?

2) Iemand anders die ik heb geraadpleegd, vertelde me dat je de cilinderkop kunt vijlen en dat je dan alleen de verdelervervroeging hoeft te corrigeren; de nokkenas hoeft niet te worden aangepast.

Eén persoon vertelde me dat de nokkenas wel aangepast moet worden, en een ander zei van niet.

Ik vraag u mijn twijfels weg te nemen: als ik de cilinderkop verlaag, wat moet ik dan doen om hem goed af te stellen?

Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #40780 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Vijlen van cilinderkoppen
Ik zal het je vertellen: het is niet nodig om de nokkenassen te vervangen. Reden: als je de compressie verhoogt, ondersteunen de nokkenassen die. Het enige wat je kan overkomen als je graag racet, is dat ze springen en je de steunen die de nokkenassen vasthouden kapotmaakt.
Advies: verlaag de cilinderkop iets, plaats een goede uitlaat en monteer versterkte remklauwen en remschijven.:)

Voer indien mogelijk de voertuiggegevens, het type ontsteking, injectie of carburatie in, dan kan ik je meer vertellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden - 12 jaar en 5 maanden geleden #40783 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Vijlen van cilinderkoppen
Hoi Igryo,

bedankt voor je reactie.

Mijn auto is een Ford Sierra XR4, met een 2.3L motor, een dubbele 36/36 Solex carburateur met gelijktijdige opening en elektronische ontsteking. Alle motormechaniek is SP.

Het uitlaatspruitstuk is geen wedstrijdmodel, maar werd af-fabriek geleverd met een verbeterd uitlaatspruitstuk ten opzichte van het sedanmodel (de mijne is een coupé), dus ik ga het voorlopig niet veranderen.

Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 12 jaar 5 maanden geleden door .