Hallo maat, nou, jouw geval is ingewikkeld, want als je zei dat je de IAC of stappenmotor hebt veranderd, naast de TBI, zou het probleem opgelost moeten zijn, zeg ik je, omdat
Deze instabiliteit in het toerental wordt veroorzaakt door de IAC, aangezien deze, als deze vuil of beschadigd is, de motor niet kan regelen.
parameters bij stationair draaien, en het voertuig accelereert tijdens het starten en heeft de neiging om af te slaan, en dat is het moment waarop u het gaspedaal indrukt om het toerental te behouden en de motor niet afslaat totdat deze de normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Maar de auto maakt nog steeds die ploppen in de TBI als je boven de 2000 toeren accelereert?
Plotseling? Je zei dat je de bougies en kabels had vervangen, maar in welke staat was het luchtfilter?
Was het? Heel zwart? Ik zal je vertellen, ik heb een Monza monopoint uit '94, en sinds begin dit jaar heb ik hetzelfde probleem als jij. 's Ochtends startte hij moeilijk, tot de accu leeg was, de bougies zwart uitzagen en het filter in zeer slechte staat was, en in de stad, als ik hard accelereerde, veroorzaakte het explosies in het TBI.
Ik heb het een tijdje geanalyseerd en ik vond het probleem in de TBI-drukregelaar,
Het bestaat uit een rubberen membraan en een metalen plaatje dat in de TBI-carrosserie wordt geplaatst. Wanneer dit te ver versleten raakt, ontstaat er een soort ringvormige slijtage in het metaal, waardoor de druk niet goed wordt geregeld en er meer brandstof de injector bereikt. Hierdoor verslikt de auto zich bij lage toerentallen in de benzine. Hierdoor vervuilt het filter sneller door de explosie en worden de bougies zwart door de overtollige brandstof.
Controleer in jouw geval de IAC en de drukregelaar opnieuw! Bij mij was het probleem in ieder geval opgelost, en het waren die twee dingen.
Als de fout aanhoudt, informeer ons dan over het probleem zodat we een oplossing kunnen vinden. Tot ziens.