Zoek MDM

Bulletin

mechanische consultatie katalysator licht

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar en 9 maanden geleden #967 door handmatig-mechanisch
Mechanisch advies over de katalysatorlamp. Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo! Ik heb een Peugeot 206. Ik was vandaag aan het rijden en plotseling begon het katalysatorlampje te knipperen. Ik zette de auto stil en liet hem staan. Twee uur later reed ik terug en was er niets aan de hand. Alles is in orde. De auto rijdt prima. Het lampje is niet meer gaan branden. Ik weet niet wat ik moet doen. Moet ik hem naar een garage brengen of afwachten of het weer gebeurt, aangezien ik niet weet hoe ernstig het probleem is of welke gevolgen het voor de auto kan hebben. Alvast bedankt en met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
18 jaar en 9 maanden geleden #969 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: mechanisch advies over het lampje van de katalysator
Laten we eens kijken, de aanwezigheid van dat lampje op het dashboard duidt op een tijdelijke systeemstoring, dat wil zeggen dat er iets mis is gegaan, maar het is niet permanent.

Dit soort dingen kan gebeuren door losse bedrading, doordat je op een grote plas stapt en de uitlaatpijp nat wordt en daardoor de lambdasondes afkoelen (je auto heeft er twee), in welk geval ze een foutmelding geven, of doordat er echt iets mis begint te gaan.

Ten eerste is het geen heel ernstige storing; zelfs als het lampje niet continu brandt, blijft de foutcode in de regeleenheid opgeslagen. De volgende 20 of 25 keer dat je de auto start en er geen fout wordt geconstateerd, wist de regeleenheid de code automatisch.

Als de storing zich vóór die 20 of 25 keer opnieuw voordoet, blijft het lampje continu branden en gaat het niet uit (er is iets misgegaan).

Als dit gebeurt, moet je naar de garage gaan om te laten zien wat er is gebeurd. In jouw geval zou het kunnen zijn:

1. Lambdasonde vóór de katalysator.
2. Lambdasonde ná de katalysator.
3. Verstopte of kapotte katalysator.

Ik hoop dat dit nuttig is geweest.
Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.