Zoek MDM

Bulletin

Citroen ZX koeling

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #9556 door handmatig-mechanisch
Koelsysteem van de Citroen ZX Geplaatst door manual-mecanica
Hallo. Ik heb een Citroën ZX Avantage 1.9 diesel. Het koelcircuit werkt niet meer. Ik denk dat het de thermostaat is die niet opengaat. Waar zit die en hoe kan ik hem vervangen? Met draaiende motor stroomt de vloeistof niet door het circuit; het verzamelt zich onder hoge druk in de radiator. De antivries die ik heb is groen, maar komt er bijna rood uit. Hoe komt dat? De olie bevat geen water of antivries, dus ik denk niet dat het een chelaatprobleem is. Kan iemand me helpen met deze vragen?
Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #9559 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Citroen ZX koeling
Vriend, hoe is het ermee gestopt? Heb je het over de motorkoeling? Zo ja, controleer dan of de elektrische ventilator aan staat. Ten eerste kan de druk waar je het over hebt, veroorzaakt worden door een verstopte radiator; zo niet, dan kan het compressie zijn die door de cilinderkop gaat.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #9565 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je antwoord.
Maar als er druk door de cilinderkop gaat, moet die dan ook door olie? En antivries bevat geen olie (of dat denk ik, want het valt niet op), maar het komt er helemaal roodachtig kleiachtig uit en laat na droging (in een bakje) een rood poeder achter. Als het roest is - waar komt het dan vandaan? Wat zit er in het circuit dat kan roesten? Vandaag heb ik het circuit ontlucht met water en bicarbonaat, de auto even gestart, maar er blijft die vreemde vloeistof uit komen. En het circuit zit verstopt ter hoogte van de kachelradiator. Zou de overdruk van de hoofdradiator veroorzaakt kunnen worden door de waterpomp? A, en de auto start prima en de rook die eruit komt is normaal.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #9586 door handmatig-mechanisch
Kijk, het is niet per se zo dat olie of water lekt als de compressie wordt overschreden, maar de kleur van de koelvloeistof die je noemt doet vermoeden dat er olie lekt. Controleer nu voor de zekerheid de compressie van de cilinders. De waterpomp heeft er niet veel mee te maken, want die verhoogt de druk niet, maar zou die juist moeten handhaven. Controleer de compressie en rapporteer dit.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 10 maanden geleden #9591 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik ben aan het onderzoeken wat er aan de hand is. Het is mogelijk dat het vervangen van de hele radiator het probleem kan oplossen. Die klei is de roest die zich heeft opgehoopt en de radiatorkanalen heeft verstopt, vandaar de druk. Maar het kan geen kwaad om de compressie te controleren om andere problemen uit te sluiten.