Hallo allemaal, ik ben hier ook nieuw, ik ben monteur en de vraag die je me stelt is om het stap voor stap te bekijken.
1e Controleer of die turbo waterkoelingsleidingen heeft zoals de Opel Corsa TD, de Toyota Hilux TD enz. (je kunt snel zien of hij twee dunne leidingen heeft, die zijn voor olie en als hij er vier heeft, betekent dit dat er twee voor olie zijn en twee voor water).
Als de turbo verknoeid was en vier leidingen had, zou je dat merken omdat er water en olie in gemengd wordt, en door witte rook (verbrande olie x uitlaatgassen bij hard accelereren) en ook omdat de turbodruk aanzienlijk afneemt en daardoor de luchtvulling lager is en de auto niet meer zo goed zou lopen als voorheen.
2e Ervan uitgaande dat dit niet de oorzaak is, zou je rechtstreeks naar de cilinderkop moeten gaan. Om dit te doen, is controleren eenvoudig: verwijder de dop van het expansievat met een koude motor en maak een dop met een klein buisje of een kern zoals die op autobanden om samengeperste lucht binnen te laten. NOOIT MEER DAN 1 KG/CM2. Dit simuleert de drukomstandigheden van heet water. Hierdoor worden de slangen keihard. Nadat u een paar minuten druk op het circuit hebt uitgeoefend, laat u de lucht voorzichtig door de dop ontsnappen, alsof u de dop losdraait terwijl hij heet is.
Als u deze apparatuur niet hebt, is een eenvoudigere, maar iets minder betrouwbare, test om de koelvloeistof van de motor te nivelleren terwijl deze koud is, de dop terug te plaatsen, de motor te starten, op te warmen en de temperatuur gedurende 5 à 6 minuten op ongeveer 2000 tot 2500 te houden. Druk voorzichtig met een doek op de koelvloeistofslangen van de motor om brandwonden te voorkomen. Als u merkt dat ze zo hard zijn dat u ze nauwelijks kunt deuken, staan ze onder te hoge druk. Dit is een teken van compressielekken in het koelsysteem en natuurlijk ook van waterlekkage in de cilinders. Stop hierna, laat de motor afkoelen en controleer het koelvloeistofpeil opnieuw.
Als u merkt dat het waterpeil hierna daalt, betekent dit dat er ergens een lek is. Uiteraard verdampt water niet bij een koude motor, dus ga je op zoek naar het lek. Als je geen water ziet lekken, komt dat doordat het in de cilinders sijpelt, via de koppakking of doordat er een scheur in de cilinderkop zit.
In ieder geval zul je de cilinderkop moeten optillen (een klusje in de werkplaats) en hem moeten laten testen op druk en een schema laten opstellen (een klusje met een slijpmachine).
Controleer en reinig, met de cilinderkop opgetild, zorgvuldig het contactoppervlak van de cilinderkop op het blok. Controleer de staat van de cilinderkoppakking (omdat die vaak de oorzaak is van je storing) en kijk visueel waar het water in de cilinders lekt.
Daarnaast zul je zien dat een of meer cilinders van de motor geen fijn roet bevatten, maar hard koolstof, of dat er helemaal geen koolstof is en ze schoon zijn. Zo ja, dan kijk je naar de plek waar het water uit de motor lekte.
Het lijkt op een "Bricomanía"-programma.

Ik hoop dat dit nuttig is geweest.
Hartelijke groeten.