Zoek MDM

Bulletin

AIRCONDITIONING: GEUREN VAN VOCHT

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 1 maand geleden #8318 door handmatig-mechanisch
AIRCONDITIONING: GEUREN VAN VOCHT Gepubliceerd door manual-mecanica
Goedenavond allemaal. Ik heb een Renault Mégane en sinds ongeveer een jaar heb ik een probleem: als ik de airconditioning aanzet, komt er een onaangename, sterke, muffe geur uit. Die verdwijnt na ongeveer tien minuten.
Als iemand weet waar het probleem zit en hoe het op te lossen is, zou ik het zeer op prijs stellen als u me dat kunt laten weten.
Alvast bedankt,

José Casanova (Venezuela).

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 1 maand geleden #8324 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-Mechanics op het onderwerp Re: AIRCONDITIONING: GEUREN VAN VOCHT
Hallo!! Kijk onder het dashboardkastje, daar vind je de verdamper... het is een radiator... als je die gevonden hebt, spuit je hem in met een schimmelwerende spray... hier in Argentinië heet dat Clifarmoc... het is een bacteriedoder die gebruikt wordt om virussen in de omgeving te doden, of als je die niet kunt vinden, was hem dan met een neutraal schoonmaakmiddel... knuffels

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 1 maand geleden - 16 jaar 1 maand geleden #8326 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-Mechanics op het onderwerp Re: AIRCONDITIONING: GEUREN VAN VOCHT
jgcasanova schreef:

Goedenavond allemaal. Ik heb een Renault Mégane en sinds ongeveer een jaar heb ik een probleem: als ik de airconditioning aanzet, komt er een onaangename, sterke, muffe geur uit. Die verdwijnt na ongeveer tien minuten.
Als iemand weet waar het probleem zit en hoe het op te lossen is, zou ik het zeer op prijs stellen als u me dat kunt laten weten.
Alvast bedankt,

José Casanova (Venezuela).

Hallo JG Casanova, ik had hetzelfde probleem met mijn Peugeot. Het probleem wordt veroorzaakt door de luchtvochtigheid die in de aircokanalen blijft hangen. Als de airco langere tijd niet wordt gebruikt, hopen bacteriën zich op en ontstaat er een onaangename geur. Ik vertel je hoe ik het heb opgelost.
Er zijn 2 manieren

1. In elke automaterialenzaak verkopen ze een spray die je via de ventilatieopeningen en via het deel van de motor waar de aircocompressor op is aangesloten moet doseren (via dit deel moet de lucht worden gedoseerd, zodat het in alle openingen terechtkomt). Deze sprays doden de genoemde bacteriën en daarmee de geur. Een vriend heeft het voor me gemaakt en ik kan je niet vertellen waar die compressor zich bevindt, maar er is vast wel iemand hier die je dat beter kan vertellen dan ik.

2. Wanneer u klaar bent met het gebruik van de AA, zet u deze uit, maar laat u de ventilator nog 1 à 2 minuten aanstaan. Dit zorgt ervoor dat de luchtkanalen goed drogen en voorkomt dat er vocht in achterblijft.

Ik hoop dat het je helpt, groeten
Laatst bewerkt: 16 jaar 1 maand geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 1 maand geleden #8341 door handmatig-mechanisch
Als het muf ruikt, komt dat meestal doordat de verdamper vuil is door stofdeeltjes in de lucht. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de verdamper verzadigd raakt. Het verschil in tijd ligt bij de gebruiker. Het beste is om de verdamper te verlagen om hem te wassen, omdat vloeistoffen alleen maar geurtjes maskeren. De meest recente modellen hebben nu een pollenfilter en die zijn gemakkelijk te vervangen. Zo bespaar je jezelf het gedoe van het verlagen en wassen van de verdamper. Omdat ik het bouwjaar van je Mégane niet weet, weet ik niet welke van de twee opties van toepassing is.

Soms ruikt het erger dan muf, bijvoorbeeld zweetvoeten, dan heeft de verdamper meestal een koelmiddellek. Als je hem hebt bijgevuld met koelmiddel voor de airconditioning, heb je je antwoord. Groeten :woohoo:

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar 1 maand geleden #8408 door handmatig-mechanisch
Ik ben het helemaal met mijn collega's eens, dat is het probleem en de oplossing is al gegeven.