Geachte heren, dit is misschien een oud onderwerp, maar ik denk dat ik eindelijk de oplossing heb gevonden voor het probleem met mijn Ford Focus. Ik heb een Ford Focus uit 2002 en ik heb zes maanden met dit probleem geworsteld voordat we het konden oplossen. Het begon allemaal met slecht onderhoud aan mijn auto. Hij begon te schokken en na langere ritten, vooral op hellingen zoals de hellingen van 10 km/u die we in sommige delen van mijn land hebben, verloor hij vermogen. Nu zijn er verschillende symptomen die ik online heb gezien die het probleem niet nauwkeurig beschrijven. Mijn auto begon te accelereren, maar het leek alsof hij niet genoeg brandstof kreeg en hij begon af te slaan. Ik probeerde hem te starten, maar hij reageerde niet; ik moest een paar minuten wachten en dan deed hij het weer, precies zoals ik in veel blogs heb gelezen. Dus, waar zijn we begonnen? We zijn begonnen met het controleren van de boordcomputer en die gaf aan dat cilinder nummer 4 niet ontstak. We hebben eerst de injector vervangen, daarna de bobine en de bougiekabels, en het werkte enigszins, maar het probleem kwam terug, vooral bij warm weer. Ik weigerde de tank te demonteren om de brandstofpomp te bekijken, dus heb ik dat gedaan. Na dit alles realiseerde ik me twee dingen. Ten eerste leek de pomp in orde, want de auto sloeg terug, dus er kwam brandstof bij en hij werkte naar behoren. Vervolgens zagen mijn neef, die monteur is, dat de EGR-klepsensor los zat van alle slangen omdat de aansluitingen kapot waren. Dus heb ik hem gerepareerd om te voorkomen dat ik een nieuwe moest kopen. De verbranding van de auto was beter, hoewel het controlelampje van de motor daarna weer ging branden, maar de acceleratie was prima. Dit wijst erop dat deze klep vervangen moet worden. Het belangrijkste en laatste wat we deden was eenvoudiger dan verwacht: we kochten originele Motorcraft-bougies bij de dealer, en dat was een wondermiddel. De auto is sindsdien niet meer afgeslagen. De reden is vrij simpel: platina bougies, en alle platina bougies, produceren een bepaalde hoeveelheid warmte die de bobine opwarmt en deze geleidelijk beschadigt. Als de bobine defect raakt, veroorzaakt dit als eerste een fout in cilinder nummer 4, waardoor deze vervangen moet worden. Hoewel de originele bougies de warmte beter reguleren en deze bobine niet oververhitten, heeft dit mij geholpen het probleem op te lossen. Soms gaat de brandstofpomp kapot, maar dat gebeurt niet herhaaldelijk; hij begeeft het meestal kort na de eerste storing en stopt dan met werken. Als je twijfelt over de brandstofpomp, is dit eenvoudig te controleren. Download een handleiding met foutcodes van het dashboard via internet. Hiermee bedoel ik dat je op de knop in het midden van je dashboard drukt, de knop waarmee je de kilometerteller reset, en vervolgens de sleutel in de stand "aan" draait. Start de auto zonder de knop los te laten totdat de wijzers een volledige draai hebben gemaakt. Dit is het diagnoseapparaat van de auto. Daar kun je de actuele druk en temperatuur van je auto zien. Je hoeft deze gegevens alleen maar te downloaden uit een online handleiding en je kunt achterhalen wat er mis is met je auto en of de pomp voldoende druk heeft. Ik hoop dat ik eindelijk heb kunnen helpen met dit probleem. Ik hoop dat dit nuttig is en voor velen een oplossing biedt. Ik wil ook nog even vermelden dat... De ZTEC-motor is uitstekend, je moet alleen weten welk type voertuig je hebt om hem correct te kunnen repareren. Bedankt.