Zoek MDM

Bulletin

Startproblemen bij de Megane 1.9 TDI 95 pk

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 5 maanden geleden #7816 door handmatig-mechanisch
Startproblemen bij de Megane 1.9 TDI 95 pk Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb al een week problemen met het starten van mijn Megane 1.9 TDI. Na veel rondrijden ontdekte ik dat door het indrukken van de primerbol voordat de startmotor werd geactiveerd, de auto in één keer startte.

Het injectiesysteem van deze auto heeft een regeleenheid (computer), Lucas ECU DCN R04080001C, die gegevens haalt uit:
krukassnelheidssensor,
injectorliftsensor nr. 1
, watertemperatuursensor,
voertuigsnelheidssensor,
atmosferische druksensor,
lasthefboompositiesensor (gaspedaal).

Deze berekent de benodigde voorloop en stuurt de juiste spanning naar de ADVANCE CORRECTOR, een magneetventiel dat is geïntegreerd in de injectiepomp en dat, afhankelijk van de spanning waarmee het wordt gevoed, een drukverlaging in de injectiepomp produceert om een vertraging in de injectie te verkrijgen als deze geen stroom krijgt, of een voorloop van de injectie als deze wel stroom krijgt (hoe meer voorloop hoe meer spanning er wordt toegepast, dat staat tenminste in het werkplaatshandboek).

De verklaring dat het indrukken van de primerbol de ontsteking bevordert, is dat door de druk in de pomp te verhogen we een voorloop in de injectie creëren.

Ik ontdekte ook dat wanneer ik het contact aanzette, de magneetklep (voorloopcorrector) 8 seconden lang aan en uit ging (als een machinegeweer), precies dezelfde tijd als het waarschuwingslampje van de gloeibougie brandde, voordat hij weer uitging. Ik dacht dat het een storing was en begon de waarden van alle sensoren te bekijken, maar vond geen oplossing.

Ik sloot een voltmeter aan op de kabels van de magneetklep om de spanning te meten en te zien wat er gebeurde tijdens het starten. Uiteindelijk ontdekte ik dat de start-stopfouten geen dergelijke storingen waren; het komt simpelweg doordat het signaal van de liftsensor van injector nummer 1 ontbreekt (logischerwijs staat de motor stil).

Wanneer de startmotor wordt ingeschakeld, begint de injectie, maar als dat niet gebeurt, ontvangt die sensor geen gegevens. Na de eerste acht seconden valt de stroom naar de voorloopklep volledig weg. De stroom wordt hersteld wanneer de regeleenheid beweging in de injector detecteert (tegen die tijd hebben we al een paar krukasomwentelingen of meer verloren).

Net zoals het indrukken van de primerbol vóór het activeren van de startmotor helpt bij het starten, waardoor een bepaalde druk in het circuit ontstaat en de vervroeging wordt versneld, helpt het ook bij het starten door het contact aan te zetten en zodra het gloeibougielampje uitgaat, de sleutel naar de uit-stand te draaien en direct weer om te draaien en de motor te starten.

De verklaring is simpel: we keren terug naar de cyclus waarin de vervroegingscorrector afwisselend wordt gevoed (totdat het gloeibougielampje uitgaat). We maken gebruik van de vervroeging die de computer creëert zonder dat we gegevens van de liftsensor van injector nummer 1 hoeven te halen en de motor te starten. Op deze manier is de pomp bij het starten van de injectie verder vervroegd zonder dat we minstens een paar omwentelingen van de krukas hoeven te wachten, wat het starten bevordert. De gloeibougies zijn niet afgekoeld omdat het heen en weer draaien van de sleutel erg snel ging. Bovendien worden ze weer geactiveerd zodra de sleutel de startstand bereikt.

Overigens, voor degenen die het niet weten: de gloeibougies gaan niet uit zodra het voorgloeilampje op het instrumentenpaneel uitgaat. Ze gaan dan in een naverwarmingsfase en blijven nog een tijdje draaien, zelfs met draaiende motor (tot 30 seconden als het erg koud is of de watertemperatuursensor defect is).

Met andere woorden: Dingen die kunnen helpen bij het starten van de 1.9 TDI-motor van de Mégane als deze koud is:

- Open de motorkap en druk twee of drie keer op de primerbol totdat u voelt dat deze stijf wordt.
- Ga naar het passagierscompartiment, zet het contact aan en draai, wanneer het voorverwarmingslampje uitgaat, de sleutel helemaal naar de uit-stand en zet hem direct weer aan om de motor te starten.

Ik denk echter nog steeds dat er iets mis is met de computer, een defecte sensor, of dat er iets anders mis is. Hoe dan ook, als er startproblemen zijn en totdat het probleem is opgelost, laat het me dan weten.

Groeten van een nieuw lid.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 5 maanden geleden #7857 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Startproblemen met een Megane 1.9 TDI 95 pk
Nou, de bijdrage van de dingen die je noemt is als volgt: als de vervroegingssolenoïdeklep werkt met 12 volt en de aarde wordt gegenereerd door de CPU door pulsen van de CPU, activeert de CPU altijd met de contactsleutel aan de solenoïdeklep voor de controle. Als de solenoïde na het starten niet werkt, is het heel goed mogelijk dat (er geen signalen zijn van de toerentalsensor), (er geen signaal is van de geïnstrumenteerde injector die een inductieve sensor heeft = die van toeren), (koelvloeistoftemperatuursensor), (of een defect in de stroomkabels van de solenoïde). Als je een aantal van de genoemde fouten hebt, is de auto zeker maximaal vervroegd, omdat de solenoïde niet werkt op het moment dat de motor in het regel- of acceleratieregime staat.
Daarom heeft de DPCN-pomp de hydraulische vervroeging bovenaan en regelt alleen de solenoïdeklep de vervroeging. In sommige gevallen vertragen de monteurs die geen scanner hebben de pomp door de versnelling ervan om de auto niet zo luidruchtig te laten zijn, is het niet aan te raden.
Met vriendelijke groet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 5 maanden geleden #7859 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Startproblemen met een Megane 1.9 TDI 95 pk
Ik vergat het, het overkwam mij in een geval waarbij een monteur de negatieve pool van de elektromotor doorsneed en deze op de motoraarding plaatste en de voorloop van het pomptandwiel corrigeerde, maar het controlelampje bleef branden. Daarom bracht de klant hem naar de werkplaats. De oplossing was het vervangen van de toerentalsensor en het aansluiten van de CPU-aarding op het magneetventiel. Met vriendelijke groet :lachen: