Zoek MDM

Bulletin

Startproblemen bij de Megane 1.9 TDI 95 pk

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7816 door handmatig-mechanisch
Startproblemen bij een Megane 1.9 TDI 95 pk. Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb al een week problemen met het starten van mijn Megane 1.9 TDI. Na veel proberen en fouten maken, ontdekte ik dat als ik in het primerbolletje kneep voordat ik de startmotor inschakelde, de auto in één keer startte.

Het injectiesysteem van deze auto heeft een regeleenheid (ECU), een Lucas ECU DCN R04080001C, die gegevens ontvangt van:
de krukaspositiesensor,
de injectorliftsensor #1,
de watertemperatuursensor,
de voertuigsnelheidssensor,
de atmosferische druksensor
en de gaskleppositiesensor.

Deze berekent de benodigde vervroeging en stuurt de juiste spanning naar de vervroegingsregelaar. Dit is een magneetventiel dat in de injectiepomp is geïntegreerd en dat, afhankelijk van de spanning die erop wordt aangesloten, de druk in de injectiepomp verlaagt om de injectietiming te vertragen als er geen spanning op staat, of vervroegt als er wel spanning op staat (meer vervroeging bij een hogere spanning, althans volgens het werkplaatshandboek).

De verklaring waarom het knijpen in het primerbolletje helpt bij het starten, is dat door de druk in de pomp te verhogen, de injectietiming wordt vervroegd.

Ik merkte ook dat wanneer ik het contact aanzette, de magneetklep (ontstekingsregelaar) gedurende 8 seconden razendsnel aan en uit ging (als een machinegeweer), precies even lang als het controlelampje van de gloeibougie brandde, en daarna helemaal uitging. Ik dacht dat het een storing was en begon de waarden van alle sensoren te controleren, maar vond geen oplossing.

Ik sloot een voltmeter aan op de draden van de magneetklep om de spanning te meten en te zien wat er tijdens het starten gebeurde. Uiteindelijk ontdekte ik dat de start- en stopproblemen helemaal geen storingen waren; het kwam simpelweg doordat het signaal van de liftsensor voor injector nummer 1 ontbrak (wat logisch is, aangezien de motor niet draaide).

Wanneer de startmotor wordt ingeschakeld, begint het injectieproces, maar verder is er geen data van die sensor. Na de eerste acht seconden wordt de stroomtoevoer naar de ontstekingsregelaar volledig onderbroken. De stroom wordt hersteld wanneer de regeleenheid beweging bij de injector detecteert (tegen die tijd zijn er al een paar krukasomwentelingen of meer verloren gegaan).

Net zoals het vullen van de primerbol voordat de startmotor wordt ingeschakeld het starten vergemakkelijkt door druk in het circuit te creëren en de ontstekingstijd te vervroegen, zo doet het ook het draaien van de contactsleutel naar de "aan"-stand, en zodra het gloeibougielampje uitgaat, de sleutel direct terugdraaien naar de "uit"-stand en vervolgens weer naar de "aan"-stand om de motor te starten.

De uitleg is eenvoudig: we keren terug naar de cyclus waarin het ontstekingstijdvervroegingssysteem afwisselend wordt ingeschakeld (totdat het gloeibougielampje uitgaat). We profiteren van de vervroeging die door de ECU (Engine Control Unit) wordt gegenereerd zonder dat we gegevens van de liftsensor van injector nummer 1 hoeven te ontvangen, en we starten de motor. Op deze manier is de pomp, wanneer de injectie begint, al verder vervroegd zonder dat er minstens een paar krukasomwentelingen hoeven te worden gewacht, wat het starten vergemakkelijkt. Bovendien zijn de gloeibougies niet afgekoeld omdat de heen-en-weergaande beweging van het draaien van de sleutel erg snel was, en ze worden opnieuw geactiveerd zodra de sleutel terugkeert naar de "aan"-stand.

Trouwens, voor degenen die het niet weten: de gloeibougies schakelen niet uit zodra het voorverwarmingslampje op het dashboard uitgaat. Ze gaan dan een naverwarmingsfase in en blijven nog een tijdje doorwerken, zelfs als de motor draait (tot 30 seconden als het erg koud is of de koelvloeistofsensensor defect is).

Hier zijn een paar dingen die kunnen helpen om de 1.9 TDI-motor van de Megane te starten als deze koud is:

- Open de motorkap en pomp twee of drie keer op het primerbolletje totdat je voelt dat het hard wordt.
- Ga in de auto zitten, zet het contact aan en wanneer het voorverwarmingslampje uitgaat, draai je de sleutel helemaal naar de "uit"-stand, draai je hem direct weer terug naar de "uit"-stand en start je de motor.

Ik denk echter nog steeds dat er iets mis is met de ECU; een sensor kan defect zijn, of er is iets anders aan de hand. Maar in ieder geval, in geval van startproblemen, en totdat het probleem is opgelost, kan dit wellicht helpen.

Groeten van een nieuw lid.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7857 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Startproblemen in Megane 1.9 TDI 95 pk
De zaken die u noemde kloppen. De vervroegingssolenoïde werkt op 12 volt en de massa wordt door de CPU gegenereerd via pulsen. Wanneer het contact aan staat, activeert de CPU de solenoïde voor een zelfcontrole. Als de solenoïde na het starten niet werkt, is het zeer waarschijnlijk dat (er geen signaal is van de krukaspositiesensor), (er geen signaal is van de instrumentatie-injector, die een inductieve sensor heeft die vergelijkbaar is met de krukaspositiesensor), (de koelvloeistofsensensor), (of er een storing is in de voedingsdraden van de solenoïde). Als u een van de genoemde storingen heeft, staat de ontstekingstijd van de auto waarschijnlijk maximaal vervroegd, omdat de solenoïde niet werkt wanneer de motor stationair draait of accelereert.
Dit komt doordat de DPCN-pomp de hydraulische vervroeging op maximaal heeft staan ​​en alleen de solenoïde de vervroeging regelt. In sommige gevallen vertragen monteurs zonder diagnoseapparaat de ontstekingstijd van de pomp. Het aanpassen van de overbrengingsverhouding zelf, om de auto stiller te maken, wordt afgeraden.
Groeten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7859 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Startproblemen in Megane 1.9 TDI 95 pk
Ik vergat te vermelden dat het me een keer is overkomen dat een monteur de minpool van de solenoïde doorknipte en deze met de massa van de motor verbond, waardoor de vervroeging van de pomp werd gecorrigeerd. Het motorstoringslampje bleef echter branden, dus bracht de klant de auto naar mijn werkplaats. De oplossing was om de krukaspositiesensor te vervangen en de massa van de ECU met de solenoïdeklep te verbinden. Met vriendelijke groet. :lachen: