Zoek MDM

Bulletin

Renault Clio 1.2 16v ventilatorproblemen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden - 16 jaar en 6 maanden geleden #7726 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, ik heb een Renault Clio 1.2 16 kleppen met airconditioning, uit 2001 en hij werkte perfect, maar op een dag werd hij te heet of iets warmer dan normaal en ik vond dat vreemd, en omdat het waterpeil laag was, dacht ik dat er geen water meer in zat en dat er lucht bij kon komen, dus ik heb de handleiding van de Renault Clio erop nageslagen, toen heb ik hem ontlucht en het was de ventilator, maar na een tijdje bleef hij warm worden en ik dacht dat het een lek kon zijn en dat hij water verloor en dat dat de reden was dat hij heet werd, maar op een dag werd hij te heet en ik keek naar het waterpeil en het stond op het juiste niveau, dus ik denk dat het probleem mijn ventilator is die niet start, ik heb de motor laten draaien totdat de auto voldoende temperatuur had bereikt en hij reed niet eens, ik heb geen idee hoe ik bij de thermostaat moet komen, want ik denk dat die de boosdoener is dat hij niet start, als iemand me kan helpen, zou ik dat op prijs stellen, ik geef ze nu al een paar dagen beurten en ik weet niet waar om te beginnen.
Laatst bewerkt: 16 jaar 6 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden #7729 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp : Problemen met de ventilator van een Renault Clio 1.2 16v
Controleer of de ventilator niet start. Het eerste wat u moet doen, is testen of deze niet kapot is. Dit is eenvoudig: sluit de ventilator aan met twee kabels, één positief en één negatief, van de batterij naar de ventilator. Zodra de werking is geverifieerd, controleert u de rest. Verander of verwijder niets voordat u de thermostaat gebruikt. Raak eenvoudigweg de bovenste radiatorslang aan en vervolgens de onderste. Beide moeten een vergelijkbare temperatuur hebben, niet één koud en één warm. Na een tijdje lopen is het logisch dat de thermostaat opengaat. Dit gebeurt als de wijzer van uw klok ongeveer in het midden staat. Controleer de zekeringen, er kan er een zijn doorgebrand. Als alles in orde is, omzeilt u de thermostaat om te zien of de elektromotoren starten. Als u vragen heeft, kunt u ons die stellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden - 16 jaar en 6 maanden geleden #7739 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp : Problemen met de ventilator van een Renault Clio 1.2 16v
Hartelijk dank, vandaag heb ik de ventilator met de kabels getest en het werkte. Ik heb de thermostaat geprobeerd en eerst was de bovenste radiatorslang heet en de onderste koud, maar kort daarna werden ze allebei heet. Ik denk dat de thermostaat een onderdeel is met een veer en een zekering die in hetzelfde onderdeel zitten dat in de radiator past. Ik heb het omzeild zoals je zei en er gebeurde niets. Het eerste wat ik toen zag, waren de zekeringen, maar ik heb niet goed gekeken. Vandaag heb ik beter gekeken en zag dat er twee zekeringen zaten bij het kleine plaatje van de radiator. Ik heb ze vervangen, hoewel het blijkbaar in orde was. Eindelijk begon de ventilator te werken. Ik denk dat het de zekering was. Aan de andere kant wilde ik je een paar dingen vragen:
1. De thermostaat zit toch in de radiator? Is een onderdeel met een weerstand, toch?
Zoals een veer en een soort zekering in hetzelfde onderdeel?
2. Ik denk dat de ventilator van de auto er langer over doet om aan te slaan. Ik bedoel, hij draait heter of de naald stijgt meer dan voorheen. Zou dit kunnen komen door de oververhitting? Of misschien ben ik een beetje geobsedeerd. Misschien vervang ik de thermostaat wel, als het niet te moeilijk is. Dan voel ik me meer op mijn gemak.
Heel erg bedankt voor je advies; je hebt mijn probleem opgelost.
Laatst bewerkt: 16 jaar 6 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden #7741 door handmatig-mechanisch
Ten eerste ben ik blij dat ik je probleem heb opgelost. Ten tweede werkten de renovatiewerkzaamheden met temperaturen die iets boven de 32 graden Celsius lagen. Dit kan variëren, afhankelijk van de lamp die je hebt geplaatst. Nu, wat je vragen betreft, de thermostaat zit NIET in de radiator, maar in de waterkoppeling. Het is een veer die opengaat als de juiste temperatuur is bereikt en het warme water naar de radiator laat stromen. Er zit geen ingebouwde zekering in, de thermostaat is van buitenaf niet zichtbaar. Je moet hem demonteren om hem te zien. In de radiator zit de temperatuurlamp en deze werkt als een thermische weerstand. Hij is gegradueerd in graden Celsius en afhankelijk van het aantal graden begint de ventilator te werken. Als je wilt, kun je er een plaatsen met een lagere temperatuur, zodat de elektromotor eerder start en de naald niet te ver omhoog gaat. Door de oververhitting kan er schade aan je motor zijn ontstaan, aangezien de cilinderkoppakking erg gevoelig is voor oververhitting. Het is niet moeilijk om thermostaten te vervangen. Let er alleen op dat de thermostaat die je koopt opengaat bij dezelfde temperatuur als de huidige en dat het een goed merk is. Uiteindelijk bespaar je geld.