Zoek MDM

Bulletin

Renault Clio 1.2 16v ventilatorproblemen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden - 16 jaar en 7 maanden geleden #7726 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, ik heb een Renault Clio 1.2 16-kleppen uit 2001 met airconditioning, en die liep altijd perfect. Maar op een dag raakte hij oververhit, of iets meer dan normaal, wat me vreemd leek. Omdat het koelvloeistofpeil laag was, dacht ik dat er misschien geen water meer in zat en dat er lucht in het systeem was gekomen, dus heb ik de handleiding van de Renault Clio gedownload. Ik heb het koelsysteem ontlucht en het bleek de ventilator te zijn. Maar na een tijdje raakte hij weer oververhit en ik dacht dat er misschien een lek was en dat dat de oorzaak van de oververhitting was. Maar op een dag werd hij extreem heet en toen ik het koelvloeistofpeil controleerde, was dat in orde. Dus ik vermoed dat het probleem is dat de ventilator niet aanslaat. Ik heb de motor zelfs laten draaien tot de auto voldoende op temperatuur was, maar het probleem blijft. Ik heb geen idee hoe ik bij de thermostaat moet komen, want ik denk dat die de boosdoener is. Als iemand me kan helpen, zou ik dat erg waarderen. Ik zit er al een paar dagen over na te denken. Ik weet echt niet meer waar ik moet beginnen.
Laatst bewerkt: 16 jaar 7 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7729 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Renault Clio 1.2 16v ventilatorproblemen
Als de ventilator niet start, controleer dan eerst of deze defect is. Dit is eenvoudig: sluit de ventilator aan op gelijkstroom met twee draden, een plus- en een minpool, van de accu naar de ventilator. Zodra u hebt gecontroleerd of de ventilator werkt, controleert u de rest. Vervang of verwijder niets voordat u dit hebt gedaan. Het controleren van de thermostaat is gemakkelijk: raak de bovenste radiatorslang aan en vervolgens de onderste. Beide slangen moeten ongeveer dezelfde temperatuur hebben, niet één koud en één warm. Na een tijdje rijden zal de thermostaat openen wanneer de wijzer van uw temperatuurmeter ongeveer in het midden staat. Controleer de zekeringen, want er kan er een zijn doorgebrand. Als alles in orde is, omzeil dan de thermostaat om te zien of de ventilatoren aanslaan. Als u vragen hebt, kunt u die stellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden - 16 jaar en 7 maanden geleden #7739 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Renault Clio 1.2 16v ventilatorproblemen
Hartelijk bedankt. Vandaag heb ik de ventilator met de draden getest en hij werkt. Ik heb ook de thermostaat getest, en eerst was de bovenste radiatorslang heet en de onderste koud, maar kort daarna werden ze allebei heet. Ik denk dat de thermostaat een onderdeel is met een veer en een zekering in één stuk, dat in de radiator past. Ik heb hem overbrugd zoals u zei, maar er gebeurde niets. Destijds heb ik eerst de zekeringen gecontroleerd, maar ik heb er niet goed naar gekeken. Vandaag heb ik beter gekeken en zag ik twee zekeringen met een radiatorsymbool. Ik heb ze vervangen, hoewel ze er goed uitzagen. Uiteindelijk begon de ventilator te werken. Ik denk dat het de zekering was. Nog een paar vragen:
1- De thermostaat zit in de radiator, toch? Het is een onderdeel met een weerstand, klopt?
Zoals een veer en een soort zekering in één stuk?
2- Ik denk dat de ventilator van de auto er langer over doet om op gang te komen; ik bedoel, de temperatuurmeter loopt hoger op dan voorheen. Zou dit door oververhitting kunnen komen? Of maak ik me misschien te veel zorgen? Misschien zou het vervangen van de thermostaat, als dat niet te moeilijk is, me geruststellen.
Heel erg bedankt voor je advies; je hebt mijn probleem opgelost.
Laatst bewerkt: 16 jaar 7 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7741 door handmatig-mechanisch
Ten eerste ben ik blij dat ik je probleem heb opgelost. Ten tweede werken Renaults op een temperatuur van iets boven de 90 graden Celsius. Dit kan variëren afhankelijk van de temperatuursensor die je installeert. Wat betreft je vragen: de thermostaat zit NIET in de radiateur, maar in de waterinlaat en -uitlaat. Het is een veer die opent bij de juiste temperatuur, waardoor warm water naar de radiateur kan stromen. Er zit geen ingebouwde zekering in. De thermostaat is niet van buitenaf zichtbaar; je moet hem demonteren om hem te kunnen zien. De temperatuursensor zit in de radiateur en functioneert als een thermische weerstand. Hij is gekalibreerd in graden Celsius en de ventilator gaat draaien afhankelijk van de ingestelde temperatuur. Je kunt eventueel een sensor met een lagere temperatuurinstelling installeren, zodat de ventilator eerder aanslaat en de temperatuurmeter niet zo hoog oploopt. De oververhitting kan je motor beschadigd hebben, omdat de koppakking erg gevoelig is voor oververhitting. Het vervangen van een thermostaat is niet moeilijk; zorg er alleen voor dat de thermostaat die je koopt opent bij dezelfde temperatuur als de thermostaat die je nu hebt. En als het een goed merk is, bespaar je uiteindelijk geld.