Zoek MDM

Bulletin

Problemen met de airconditioning van de Volvo S70

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7689 door handmatig-mechanisch
Kan iemand me helpen?

Ik heb een Volvo S70 uit 1998 die perfect rijdt, behalve dat de dual-zone climate control de laatste tijd het volgende probleem vertoont:

de linker en linker middelste ventilatieopeningen blazen warme lucht, zelfs als de buitentemperatuur 22 graden Celsius is, ondanks dat ik de temperatuur op de bediening instel op 21 of 20 graden. Het systeem schakelt niet automatisch over om het grote verschil tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur te compenseren.

Het blaast alleen koude lucht als ik de temperatuur instel op 18 of 19 graden, terwijl de rechterkant wel goed werkt.

Ik heb de climate control unit vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

Wat denken jullie?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7693 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Problemen met de klimaatregeling van de Volvo S70
Kijk, het eerste wat ik zou doen, voordat ik iets anders doe, is het koelmiddelniveau in het aircosysteem controleren, of het niveau controleren als het er niet in zit. Over het algemeen circuleren de koelmiddelen in een auto van links naar rechts of van rechts naar links wanneer de airconditioning aanslaat, volgens een bericht dat ik heb gelezen. Het controleren van het niveau is niet duur. Je moet ook controleren of de leidingen vrij en schoon zijn en of de luchtstroom goed is. Ik hoop dat dit helpt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden - 16 jaar en 7 maanden geleden #7705 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Problemen met de klimaatregeling van de Volvo S70
Ja, dat klopt. Het kan komen door een tekort aan koelmiddel (134a). Dit wordt gebruikt in modellen vanaf 1993. Bij sommige modellen begint het koelmiddel bijgevuld te worden, waardoor de koeling van rechts naar links of andersom verloopt. Dit komt door het ontwerp van de ventilatie. Met de juiste vulling krijg je gelijkmatige koude lucht.

Het kan ook zijn dat sommige auto's een gescheiden ventilatiesysteem hebben, waarbij de bestuurder koude lucht krijgt en de passagier warme lucht. Hiervoor zijn twee aparte motoren. Mogelijk maakt de motor die de klep voor de linker en middelste linker ventilatieopening beweegt, niet zijn volledige beweging wanneer de automatische stand is ingeschakeld, waardoor er warme lucht uitkomt. Dit geldt ervan uitgaande dat je een gescheiden ventilatiesysteem hebt. Ik heb dit al vaak meegemaakt: alles lijkt in orde – motoren, klimaatregeling, koelmiddel.
Het blijkt dat de kleppen van plastic zijn gemaakt en na verloop van tijd slijten, breken of hun voering verliezen, waardoor ze niet meer goed afsluiten.
Een eenvoudige manier om problemen met het koelmiddel uit te sluiten, is door de auto te starten, de airconditioning aan te zetten, de recirculatie en de ventilator op maximaal te zetten en 5 minuten te wachten. Vervolgens ziet u op de compressor of verdamper, afhankelijk van wat voor u het gemakkelijkst is, twee buizen of slangen. De dikkere is de lagedrukleiding; deze moet erg koud aanvoelen.

Ik wil er wel bij vermelden dat ik niet aan uw automodel heb gewerkt, dus dit is algemene informatie. Neem gerust contact met ons op als u nog vragen heeft. Met vriendelijke groet:woohoo:
Laatst bewerkt: 16 jaar en 7 maanden geleden door . Reden: bericht bijvoegen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7723 door handmatig-mechanisch
Bedankt.

Uiteindelijk moest ik hem toch naar de garage brengen, en het bleek de motor van de kachelklep aan de bestuurderskant te zijn.

300 euro.

:S