Ja, dat klopt. Het kan komen door een tekort aan koelmiddel (134a). Dit wordt gebruikt in modellen vanaf 1993. Bij sommige modellen begint het koelmiddel bijgevuld te worden, waardoor de koeling van rechts naar links of andersom verloopt. Dit komt door het ontwerp van de ventilatie. Met de juiste vulling krijg je gelijkmatige koude lucht.
Het kan ook zijn dat sommige auto's een gescheiden ventilatiesysteem hebben, waarbij de bestuurder koude lucht krijgt en de passagier warme lucht. Hiervoor zijn twee aparte motoren. Mogelijk maakt de motor die de klep voor de linker en middelste linker ventilatieopening beweegt, niet zijn volledige beweging wanneer de automatische stand is ingeschakeld, waardoor er warme lucht uitkomt. Dit geldt ervan uitgaande dat je een gescheiden ventilatiesysteem hebt. Ik heb dit al vaak meegemaakt: alles lijkt in orde – motoren, klimaatregeling, koelmiddel.
Het blijkt dat de kleppen van plastic zijn gemaakt en na verloop van tijd slijten, breken of hun voering verliezen, waardoor ze niet meer goed afsluiten.
Een eenvoudige manier om problemen met het koelmiddel uit te sluiten, is door de auto te starten, de airconditioning aan te zetten, de recirculatie en de ventilator op maximaal te zetten en 5 minuten te wachten. Vervolgens ziet u op de compressor of verdamper, afhankelijk van wat voor u het gemakkelijkst is, twee buizen of slangen. De dikkere is de lagedrukleiding; deze moet erg koud aanvoelen.
Ik wil er wel bij vermelden dat ik niet aan uw automodel heb gewerkt, dus dit is algemene informatie. Neem gerust contact met ons op als u nog vragen heeft. Met vriendelijke groet