Dat klopt inderdaad. Het zou een tekort aan gas of koelmiddel 134a kunnen zijn. Het wordt gebruikt in modellen vanaf 1993. Wanneer je ze begint te vullen met koelmiddel, beginnen ze bij sommige modellen van rechts naar links of andersom te koelen. Dit komt door het ontwerp van de ventilatie. Met de juiste vulling heb je een gelijkmatige koude ventilatie.
Het kan ook zijn dat in sommige auto's split-ventilatie is, wat betekent dat de bestuurder koude lucht kan hebben, terwijl de passagier met verwarming twee kleine motoren heeft om deze functie uit te voeren. Misschien maakt de motor die de deur voor de linker- en midden-linkerventilatie beweegt niet zijn volledige slag wanneer je de automaat aanzet en er warme lucht uitkomt. Dit is natuurlijk als je split-ventilatie hebt. Het is mij vaak overkomen dat alles in orde is, motoren, klimaatregeling, koelvloeistof.
Het blijkt dat de deuren van plastic zijn, dat ze in de loop der jaren gaan vegen of breken of hun bekleding verliezen en niet goed afsluiten.
Een eenvoudige manier om koelmiddel uit te sluiten is door de auto aan te zetten, de airco aan te sluiten, de recirculatie en de ventilatie op maximaal te zetten en 5 minuten te wachten. Vervolgens ziet u op de compressor of verdamper, afhankelijk van wat u het makkelijkst vindt, twee slangen. De dikkere is de lagedrukslang. Deze zou heel koud moeten aanvoelen.
Ik wil benadrukken dat ik uw auto nog niet heb hoeven repareren, dus dit is algemene informatie. Mocht u iets nodig hebben, dan staan we voor u klaar. Ik hoop dat u het leuk vindt. Met vriendelijke groet