Zoek MDM

Bulletin

Koelvloeistoflek in de Xsara Picasso

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 3 maanden geleden #7553 door handmatig-mechanisch
Koelvloeistoflek in Xsara Picasso Gepubliceerd door manual-mecanica
Al een paar maanden lekt er koelvloeistof via het thermostaatdeksel. Ik heb zowel het deksel als de thermostaat vervangen, en het blijft lekken als de auto weer op normale bedrijfstemperatuur is. Na de laatste vervanging van het deksel (ik heb het twee keer vervangen, een keer bij een automaterialenzaak en een keer bij Citroën), lekt het niet meer via de onderkant. Nu lekt het via de ontluchtingsplug. Die zit vast, maar het lijkt erop dat door de druk of temperatuur de vloeistof overal waar het kan eruit komt. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Dit is een kwestie van trots geworden. Ik moet uitzoeken wat er aan de hand is.
Bedankt voor je hulp.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 3 maanden geleden #7558 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Koelvloeistoflek in een Xsara Picasso
Vertel eens, wordt uw voertuig warm, werkt het normaal, of geeft de temperatuurmeter aan dat het warmer is dan 32 graden Celsius?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 3 maanden geleden #7599 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Koelvloeistoflek in een Xsara Picasso
Allereerst mijn excuses dat ik niet eerder heb gereageerd. Ik had afgelopen weekend geen internet.
De auto draait op normale temperatuur, maar als de meter aangeeft dat ik koelvloeistof moet bijvullen, doe ik dat natuurlijk ook. Het is te heet om te zeggen dat er water bij moet, want het glas is leeg, naast de karakteristieke verbrande geur van het water dat eruit lekt.
Eén vraag: hoe weet ik of de thermostaat openstaat? Ik heb begrepen dat verwarmen met een aansteker hem open zou moeten maken.
Bedankt voor je interesse.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 3 maanden geleden #7627 door handmatig-mechanisch
Nog een paar details. Gaat het contact aan en draait het zoals gebruikelijk?
Zijn de slangen erg stug als ze warm zijn?
Hebben de onderste en bovenste radiatorslangen dezelfde temperatuur als ze warm zijn?
Hebben de bougies grijze afzettingen?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 3 maanden geleden #7633 door handmatig-mechanisch
Ik heb de elektromotor (ik stel me de ventilator voor) al een tijdje niet meer zien draaien. Het klopt ook dat ik hem niet laat opwarmen. Onder deze omstandigheden probeer ik zo min mogelijk te rijden. Ik probeer hem te laten draaien tot hij losbarst.
Van de twee meest toegankelijke slangen loopt er één van 50 mm van het thermostaatdeksel naar de radiator; hij blijft bijna koud en zonder druk; de andere, die onder dit deksel naar het expansievat loopt, is erg heet. Ik heb die onderop de radiator nog niet gecontroleerd; ik laat het je vanmiddag weten.
Wat de bougies betreft, het is een diesel, en van buitenaf zie ik in ieder geval geen vervuiling.
Om dit allemaal wat beter te begrijpen, kun je me uitleggen in welke richting de koelvloeistof stroomt?
Bedankt.