Zoek MDM

Bulletin

Diagnose van homokinetiek

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 4 maanden geleden #7373 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Re: Diagnose van homokinetische koppelingen
Beste allemaal, ik heb een soortgelijk probleem met mijn Chevrolet Optra, maar ik weet niet zeker of het een homokineet is. Ik wil het zeker weten voordat ik hem naar een garage breng.
Het probleem is het volgende: wanneer mijn auto stilstaat en ik in de eerste versnelling begin te rijden, maakt het linker voorwiel een geluid. Het is een geluid dat vergelijkbaar is met wat een auto maakt wanneer hij omhoog komt, zoals een krakend geluid. "Croug!"

Dit geluid verdwijnt wanneer de auto in beweging komt. Het komt alleen voor wanneer ik na het stoppen weer in beweging kom, en het duurt maar een seconde. Het komt niet altijd voor. Vanochtend heb ik ongeveer 40 minuten gereden, de eerste 20 minuten zonder problemen. Daarna, elke keer dat ik bij een stopbord stopte en weer begon te rijden, kwam het geluid terug.

Ik heb de auto opgekrikt en gecontroleerd of er speling in het wiel zat, maar niets. Ik merkte wel dat de hoes een klein scheurtje had en dat het vet eruit was gekomen.

Een ander detail is dat het stuur piept als ik naar rechts stuur. Dit andere geluid hoor je alleen bij het rechtsaf slaan en zonder veel moeite... in een grote bocht.

Ik hoop dat je me kunt helpen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 4 maanden geleden #7377 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Re: Diagnose van homokinetische koppelingen
het geluid dat je hoort als je naar één kant draait is zeker dat het probleem de homokinetiek is, maakt het altijd geluid als je draait?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 4 maanden geleden #7386 door handmatig-mechanisch
Hallo forumleden, er is een eenvoudige test om dit probleem te diagnosticeren. Zet de auto in slow motion, stop hem, zet hem in zijn achteruit en herhaal deze bewegingen. Als u een ratelend geluid naast de wielen hoort, is de kans groot dat de homokinetische koppelingen defect zijn.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 4 maanden geleden #7419 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik kan u het volgende vertellen, als het geluid klinkt als een oud bedje, dan is het zonder twijfel de bovenste as van uw bak. Stap uit en duw het voertuig zijwaarts. U zult merken dat het geluid ontstaat wanneer u op en neer gaat. Vervang uw balg onmiddellijk en smeer uw homokineet en uw stuurinrichting. Ik moet weten of het een hydraulisch of mechanisch rek is. Ik hoop dat het u op de een of andere manier helpt. Doei.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 4 maanden geleden #7424 door handmatig-mechanisch
Alex, hartelijk dank voor je reactie. Ik ga het testen om te zien of het de bovenste as van de pan is. Ik heb hydraulische besturing. Gisteren heb ik geprobeerd het stuurwiel helemaal naar links en rechts te draaien bij lage snelheden om te kijken of de homokineet geluid maakte, maar nee, dat deed het niet.
Ik ga de balg zo snel mogelijk vervangen.
Het vreemde aan het geluid dat ik hoor, is dat het niet altijd geluid maakt, maar soms. Bijvoorbeeld, vandaag vertrok ik 's ochtends naar mijn werk en na ongeveer 20 minuten rijden begon het geluid te maken, maar heel, heel weinig. Blijkbaar is het veel luider als de auto bergafwaarts rijdt.
Dit geluid hoor je bij het rechtdoor rijden en in bochten, en alleen als ik begin te rijden (vanuit de eerste versnelling) en soms als ik naar de tweede schakel, dus bij lage snelheden.
En het geluid lijkt erg op het geluid dat een auto maakt als hij van de grond komt.
Nogmaals bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet.