Zoek MDM

Bulletin

Diagnose van homokinetiek

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7290 door handmatig-mechanisch
Diagnostiek van homokinetische koppelingen Gepubliceerd door manual-mecanica
Mijn vraag is: hoe kan ik vaststellen of een homokineet versleten is? Op het eerste gezicht lijken de kogels en groeven vrij van krassen of putjes. Bij voorbaat dank.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7293 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Re: Diagnose van homokinetische koppelingen
Hallo, ik ben al een aantal jaren geleden met pensioen gegaan als automonteur, maar ik herinner me nog steeds de "tests" die we vroeger op voertuigen uitvoerden.
Als de stofkap niet gescheurd is en de homokineet al het vet vasthoudt, is dat meestal een teken van goede gezondheid. Wanneer een homokineet beschadigd is, maakt deze meestal een karakteristiek geluid wanneer u aan het stuur draait terwijl de auto rijdt.
Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7332 door handmatig-mechanisch
Reactie van handmechanica op het onderwerp Re: Diagnose van homokinetische koppelingen
Wanneer CV-koppelingen beschadigd zijn, maken ze een piepend geluid wanneer je ze naar één kant buigt. Als dat wel het geval is, voel je zelfs geen tikje. Dit geeft aan dat ze in goede staat zijn. Als de slijtage van de componenten niet merkbaar is, wordt deze genegeerd. Meer is er niet aan de hand.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7369 door handmatig-mechanisch
Ik waardeer het enorm dat jullie zo vriendelijk waren mijn vragen te beantwoorden, maar wat er gebeurde was het volgende:
Er klonk een licht geluid in het linker voorwiel. De auto werd opgetild en gedraaid en het geluid was verschrikkelijk, alsof er een lager was gebroken. Bij het verwijderen van het wiel was er overmatige speling, alsof de wielbouten los zaten. De hele constructie werd gedemonteerd en de homokineet vertoonde lichte speling, alsof de kogelgewrichten versleten waren. De steekas die in het planetaire tandwiel van het differentieel gaat, bleek diepe krassen en slijtage te hebben (slijtage die je terugziet in het wiel). Ik heb de as gelast en gecorrigeerd, de homokineet vervangen (niet de homokineet zelf) en het probleem was voorbij.

Alex Rosas

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 7 maanden geleden #7372 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor het delen van de oplossing. De meeste mensen doen dit niet, maar in dit geval is het goed dat we hiermee andere mensen met hetzelfde probleem kunnen helpen.