Zoek MDM

Bulletin

katrolgeluid

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6835 door handmatig-mechanisch
Katrolgeluid Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik vraag uw mening over een defect aan mijn auto, een Nissan Platina (Clio Symbol, Thalia) met een K4M-motor. Het probleem is een geluid in de poelies, veroorzaakt door een ongeluk dat ik heb gehad. De impact was niet frontaal, maar lichtjes zijdelings, dat wil zeggen, slechts één koplamp. De auto is al gerepareerd, maar er komt een metaalachtig geluid uit de poelies bij het accelereren. Ik heb al gecontroleerd en er komt niets in contact met de poelies. Wat denkt u dat het zou kunnen zijn? Zou het de dynamo kunnen zijn?
Alvast bedankt.:)

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6837 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: katrolgeluid
Ik raad aan om de riemspanning, de riemspanner en de uitlijning van de constructie te controleren. Als de impact een onderdeel raakt, is de kans groot dat het enigszins uit het midden zit.
Goed gedaan.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6838 door handmatig-mechanisch
Ik heb hier niet veel ervaring mee, maar
het geluid in de poelies wordt meestal veroorzaakt doordat er op het moment van de impact een lager beschadigd is geraakt. Het geluid wordt veroorzaakt door een lager of rol die versleten is door een slechte pasvorm. Ook als de radiator kapot is gegaan bij een botsing met de voorkant, of als je koelvloeistof op de riem hebt gemorst, maakt dat meestal geluiden. Het kan ook aan je dynamo liggen, omdat de lagers waarin deze zich bevinden gesmeerd moeten worden. Als het smeermiddel in de lagers opraakt, slijten de lagerkogels, waardoor er een piepend geluid ontstaat door metaalwrijving. Ik raad je aan om je lagers of rollen te controleren, ze te smeren en ze te vervangen als je ze moet vervangen. En als je auto een nieuwe riem nodig heeft, vervang die dan.

Het kan ook aan de spanriem liggen, controleer die.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6855 door handmatig-mechanisch
Kijk eerst en vooral waar het geluid vandaan komt. Het makkelijkste is om het volgende te doen: verwijder de riemen één voor één. Verwijder de dynamoriem en start het voertuig. Als er geen geluid klinkt, controleer dan de staat van de dynamo en alle componenten die door deze riem worden meegesleurd. Ga dus riem voor riem te werk, BEHALVE DE DISTRIBUTIERIEM. ALS U DEZE VERWIJDERT, LAAT HET VOERTUIG DAN NIET RIJDEN. CONTROLEER ALLEEN. Dit is het eenvoudigst, want ik kan u vertellen dat de dynamo los is geraakt, dat de airconditioning, de waterpomp, de bladen door de impact zijn gerepareerd, het lager van de spanner van de distributieriem, de spanner van de dynamo en nog veel meer. Probeer op deze manier het geheel aan elementen te minimaliseren en vertel het me. Zo vinden we de oplossing. Veel succes.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 5 maanden geleden #7831 door handmatig-mechanisch
De platina heeft maar één lange riem die door alle poelies loopt. De mijne lijkt tijdens hevige regen van een poelie te zijn gevallen en ik weet niet hoe ik hem weer op elke poelie moet plaatsen. Kan iemand me helpen?