Zoek MDM

Bulletin

distributieriem

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6671 door handmatig-mechanisch
distributieriem Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, een paar dagen geleden begaf mijn auto het, een maand nadat ik de garage had verlaten voor reparatie. Het is een Chevrolet Spark uit 2005. Nadat ze elektrische storingen, een defecte accu en/of een alarm hadden uitgesloten, ontdekten ze dat de distributieriem gebroken was. Dagen daarvoor was het motorstoringslampje gaan branden, en op het moment dat het uitging, ging het ook branden. Ik had dit al gemeld bij de garage, maar ze negeerden het. Mijn vraag is of dit lampje op de een of andere manier aangaf dat er een storing in de motor zat en dat ik hem moest laten controleren. Had dit voorkomen kunnen worden? Ik had 47.000 km op de teller staan en ze hadden me verteld dat ik de motor bij 60.000 km moest vervangen, en blijkbaar was er geen oorzaak voor het breken. Zou dit te wijten kunnen zijn aan een defecte reparatie? Alvast bedankt aan iedereen die kan helpen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6674 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: distributieriem
Hoi forumlid, ik ben motormonteur, maar vroeger was ik automonteur. Ik zal je vertellen dat dat lampje in principe niet waarschuwt voor een gebroken distributieriem. Mogelijk waarschuwde dat lampje voor wat er daarna gebeurde: er was iets mis en er scheurde iets, het brak, je had het niet kunnen voorkomen. Het is raadzaam om de distributieriem iets eerder te vervangen dan de fabrikant aangeeft, en het hangt ook af van het gebruik van de auto, plotselinge acceleratie, enz. Wat ik wel aanraad, is dat ze de riem, spanners en geleiders die ze hebben vervangen, en ook de waterpomp laten controleren. Omdat het zichtbaar is en het grootste deel al gedaan is, is dat beter. Ik kan me voorstellen dat er een klep krom is, dus laat alles grondig controleren. Niemand kan je die 4000 euro besparen, dus neem ontslag... Groeten.
P.S. Je vermeldt niet waarom je hem de vorige keer hebt meegenomen. Misschien hebben ze iets aangeraakt wat ze niet hadden moeten doen. Breng hem naar een andere garage om meningen te vergelijken. Er zijn veel mislukte klussen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6680 door handmatig-mechanisch
Hoi,:lol:

bedankt voor je feedback. Ik heb de auto al eens naar de garage gebracht voor een aanrijding, en de hele voorkant was beschadigd (motorkap, radiateur, aircocondensor, en zo kunnen we nog wel even doorgaan). Toen bleef het controlelampje branden. Ik heb hem bij de dealer laten repareren (ik dacht dat het een kwaliteitsprobleem was en natuurlijk duur, maar mijn verzekering dekte het). Ik heb hem onder garantie naar de garage gebracht om die waarschuwing te laten controleren, en ze vertelden me dat er niets mis mee was. Het resultaat: een gebroken distributieriem, beschadigde kleppen, nokkenas, enzovoort. Natuurlijk heb ik hem naar een andere garage gebracht. Hoewel, eerlijk gezegd, zeiden ze dat het niet nodig was om de spanners te vervangen, omdat ze er niet versleten uitzagen. Zeg je dat ik ze toch moet vervangen? Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6749 door handmatig-mechanisch
Hoi sabata311, kijk eens naar het controlelampje. Het gaat alleen branden om te waarschuwen voor problemen. Het gaat nooit zomaar aan. Als het brandt, is er een probleem met de motor. Het is vreemd dat ze je nee hebben verteld. Nu detecteert de controle alleen storingen in het brandstofinjectiesysteem en soms in de versnellingsbakken. Dit is vreemd. Het heeft niets te maken met een gebroken distributieriem. Nu is het raadzaam om elke keer dat de distributieriem wordt vervangen, de spanrollagers te vervangen voor de veiligheid, vooral na een crash. Als het lampje uitgaat nadat je de werkplaats hebt verlaten, is dat vreemd en moet het worden gecontroleerd. Als je me meer details geeft, kunnen we zien of het stroom is of brandstof en waar ze vandaan komen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 8 maanden geleden #6766 door handmatig-mechanisch
:ohmy: Hoi Kike,

hartelijk dank voor je steun. Kijk, na een reparatie van een paar kleppen die door de riem waren beschadigd, leek de auto in orde. Echter, twee keer bleef het bekende controlelampje lang branden. Ik schrok me rot, zette de auto uit en hij ging niet meer aan. Wat denk je dat ik moet doen?