Zoek MDM

Bulletin

Fiat Stilo 2004 (piept bij het ontkoppelen)

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6458 door handmatig-mechanisch
Fiat Stilo 2004 (piept bij het ontkoppelen) Geplaatst door manual-mecanica
Goedenavond allemaal,
een paar maanden geleden had ik een klein probleempje met mijn Stilo en hier, op dit forum, heb ik geld en tijd bespaard.
Nu heb ik voor de verandering weer een klein probleempje gehad en ik ga jullie allemaal vertrouwen, want het is duidelijk dat de arme man niet elke keer dat een auto koud is euro's kan uitgeven.
Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik, afgezien van de olie en het filter, de dynamoriem en de hulpspanner vervangen.
Een vriend van mij, een monteur, vertelde me dat de riem erg versleten was en dat ik hem bij de officiële dealer heb vervangen.
De verrassing was dat toen ik de auto uit de garage haalde en in de eerste versnelling met de koppeling aanzette, ik een piepend geluid hoorde, als een ratelend geluid (maar niet het stationair draaiende geluid dat alle Fiats maken) vanuit de dynamo kwam.
Ik draaide me om en vertelde het en ze zeiden dat het kwam omdat de riem nieuw was en zo... (het gebruikelijke) het geluid was toegenomen, dus ik heb hem teruggebracht en ze hebben me aan het lijntje gehouden, alsof het gepiep niet iets in de dynamo was...
Zonder monteur te zijn, ben ik er 95% zeker van dat het te maken heeft met de spanner of een slecht geplaatste riem... Ze zeiden dat ik hem vrijdag moest brengen zodat ze ernaar konden kijken (maar ze zullen zeker proberen mijn geld te krijgen) kunt u me helpen??? in ieder geval om vrijdag met iets achter de hand te komen, zodat ze me niet zo snel voor de gek houden, want uiteindelijk zullen ze je oplichten als ze dat willen, dat is wat er gebeurt als je geen monteur bent.

Ik zou uw hulp op prijs stellen, heel erg bedankt,
sorry als ik vervelend ben geweest. GROETEN, DAVID

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6475 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Fiat Stilo 2004 (piepen bij ontkoppelen)
Kijk, je geeft ook niet veel informatie, maar als je me vertelt dat ze een geluid maken als je de koppeling gebruikt, zou ik natuurlijk naar het andere onderdeel (de kraag) moeten kijken.
Maar je hebt waarschijnlijk een defecte spanrol, wat betekent dat het tijd is voor een distributieriem. Wees voorzichtig met die Fiat-riemen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6479 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Fiat Stilo 2004 (piepen bij ontkoppelen)
Bedankt voor je antwoord, kijk eens naar de informatie. Ik kan je vertellen dat ik de distributieriem al bij 90.000 km heb vervangen, nu staat er 130.000 km op. Vanmorgen ben ik naar een betrouwbare monteur gegaan en heb ik hem gevraagd wat er aan de hand was. Hij vertelde me dat hij er bijna zeker van was dat het iets met de dynamo te maken had, maar dat de riem niet de oorzaak was omdat hij te strak stond... hij vertelde me dat ik hem zou moeten demonteren om te controleren wat het was.
Ik las iets op internet over een rol die mogelijk in slechte staat is.
Het geluid ontstaat als ik probeer uit te stappen zonder het gaspedaal in te drukken, dat wil zeggen met slechts de helft van de koppeling.
Als ik op de rem trap en tegelijkertijd probeer weg te rijden met de koppeling, wordt dit geluid sterker... het is als wrijving, het piept.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6494 door handmatig-mechanisch
Vanmorgen belden ze me en zeiden dat ik de auto maandag moest brengen. Die Fiat-mensen zijn niet representatief.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #6505 door handmatig-mechanisch
Kijk, als je zeker wilt weten of het gepiep te maken heeft met de dynamo, is dat heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar de spanner (bout) los te draaien en de riem te verwijderen. Start vervolgens de auto en doe hetzelfde als altijd wanneer je de riem verwijdert. Als het gepiep verdwijnt, heeft het te maken met de dynamo en de spanners. Als het geluid aanhoudt, moet je de distributieriem en een aantal andere onderdelen controleren.
Doe dit en laat me weten wat er is gebeurd.