Zoek MDM

Bulletin

de oliedruksensor gaat aan

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #6380 door handmatig-mechanisch
Het oliedruksensorlampje brandt. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik heb een Toyota Tercel uit '88. Hij heeft me nooit veel problemen gegeven, maar onlangs ontdekte ik een olielek. Het bleek een pakking van de oliepomp te zijn, die ik heb vervangen. Maar nu, als de temperatuurmeter boven het midden staat en ik het gaspedaal loslaat, gaat het oliedruklampje branden en weer uit als ik gas geef. Wat zou het kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #6399 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: Oliedruksensor licht op
Allereerst is het niet normaal dat de temperatuurmeter voorbij het midden komt. Daar zit een probleem dat je snel moet oplossen om te voorkomen dat de cilinderkop kromtrekt en verdere schade veroorzaakt. Wat de olie betreft, je oliepomp is mogelijk defect. Bij het accelereren draait de pomp sneller en gaat het lampje uit, maar bij lage snelheden werkt hij niet. Heb je de pakking niet gecontroleerd toen je hem verving? Als je hem nog nooit hebt vervangen, is hij al 21 jaar oud. Controleer of hij nog werkt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 11 maanden geleden #6405 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp : Re: Oliedruksensor licht op
Ik ben het helemaal met Kike eens. Controleer eerst de Autodata voor de juiste oliedruk en het toerental waarbij de test moet worden uitgevoerd. (We gaan ervan uit dat de motor warm moet zijn voor de test).

Ten tweede, steek een drukmeter in het schroefgat waar de oliedrukschakelaar zich bevindt om de druk te meten. Dit laat direct zien of de oliepomp minder druk levert dan zou moeten.

Als je de oliepomppakking hebt vervangen, is het mogelijk dat:

1) De nieuwe pakking te hoog is, waardoor er speling ontstaat tussen de schoepen, het deksel en het pomphuis.

2) Er een stukje van de oude pakking vastzit in de nieuwe, waardoor het deksel niet goed past.

3) De schoepen versleten zijn door normaal gebruik. (Dit komt waarschijnlijker door de kilometerstand en de oliekwaliteit dan door de leeftijd van de motor (21 jaar).

4. Mogelijk is de olie "gewassen" met benzine vanwege een probleem met de carburateur, of gebruikt u olie met de verkeerde viscositeit voor die motor (de olie wordt vloeibaar als water en vormt geen film, waardoor deze overal lekt totdat de onderdelen direct met elkaar in contact komen door het afbreken van de smeerfilm).

Wat de oorzaak ook is, laat het controleren, want anders zit u straks zonder auto.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 6 maanden geleden #42182 door handmatig-mechanisch
Antwoord van Manual-mechanics op dit onderwerp: het oliedruksensorlampje gaat branden.
Hallo, goedenavond.

Ik heb hetzelfde probleem met het oliedruklampje. Ik heb een nieuwe pomp geïnstalleerd, maar het probleem blijft. Ik heb geen problemen met oververhitting; het olielampje gaat alleen branden als het toerental daalt.

Wat zou u mij adviseren?

Alvast bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 6 maanden geleden #42219 door handmatig-mechanisch
Antwoord van Manual-mechanics op dit onderwerp: het oliedruksensorlampje gaat branden.
Hallo, wat dit onderwerp betreft, kan ik je vertellen dat we dingen vaak onnodig ingewikkeld maken; je hoeft alleen maar de richtlijnen te volgen. Ten eerste, controleer of je de juiste olie voor je motor gebruikt. Ten tweede, controleer de olie- en filtervervangingen. En ten derde, en dit zal alle twijfels wegnemen, controleer of de oliedruk correct is. Om dit te controleren, moet je de door de fabrikant opgegeven druk nameten met het juiste instrument, in dit geval een drukmeter. Controleer deze drie punten en je zult het probleem snel vinden.