Zoek MDM

Bulletin

Xsara Picasso-probleem

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden #6328 door handmatig-mechanisch
Xsara Picasso-probleem Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal,

ik heb al een tijdje een klein probleem met mijn Picasso HHI 2.0. Ik laat het je weten als iemand het kan verduidelijken.

Dit begon in oktober 2007. Het zelfdiagnoselampje ging branden. Ik bracht hem naar Citroën en ze vertelden me dat mijn hogedrukpompregelaar defect was. De diagnose gaf aan: "Fout P090: Stop gevraagd, regelaar altijd actief."

Hoe dan ook, ik bracht hem terug en in plaats van hem te vervangen, maakten ze hem schoon, maar het probleem blijft bestaan. Ik bracht hem steeds weer terug, ook al valt de auto niet uit, maar het waarschuwingslampje brandt altijd en als ik hem start, staat er "motorstoring".

In juli vorig jaar, na meer dan 800 euro te hebben uitgegeven en de druksensor voor de rails en de hogedrukpompregelaar te hebben vervangen, vertelden ze me dat ze metaalschaafsel onder het dieselfilter hadden gevonden. Het moet de pomp zijn die defect is.

Hoe dan ook, ik was het zat en heb hem niet vervangen. Ik dacht dat ik hem maar moest laten zitten tot hij kapotgaat en kijken wat er mis is. Ik heb onlangs de olie ververst en onder het brandstoffilter gekeken, maar daar was niets te zien. Heeft u enig idee wat het zou kunnen zijn? Het zou niets ernstigs moeten zijn zoals de pomp, aangezien ik al meer dan een jaar met het lampje aan rijd en 55.000 km heb gereden.

Bedankt. Alle reacties (behalve die van mij die teruggaat naar Citroën) zijn welkom

. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden #6341 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Xsara Picasso-probleem
Als er metaalschaafsel of fijn zwart stof onder het brandstoffilter verschijnt, betekent dit dat de componenten van de hogedrukgenerator beschadigd zijn.

De storing die u noemt, wordt veroorzaakt doordat er minder druk in de injectorrail staat dan nodig is (nog steeds genoeg om de motor min of meer goed te laten draaien).

In eerste instantie zou je kunnen denken dat de drukregelaar defect is en dat daar een deel van de druk ontsnapt, maar zoals u zegt, als ze die al hebben gecontroleerd en zelfs de actuator hebben vervangen (ongeveer 400 euro), nou... dat is niet wat er mis is. Normaal gesproken

, als het storingslampje nog steeds brandt met dezelfde storing, na betaling van een reparatie, is de garantie van toepassing en betaalt u hetzelfde bedrag, dan moeten ze die honoreren.

Het logische is om terug te gaan naar de garage en te zeggen: "Hé, dit is nog steeds hetzelfde", een diagnose uit te voeren en te kijken of het dezelfde foutcode is of dat er nu iets anders aan de hand is.

Als de pomp kapot gaat, merk je dat doordat de auto stopt alsof je net het contact hebt uitgezet, maar hij start pas weer als je het onderdeel vervangt.

Hoe dan ook, ik hoop dat ik in deze folder iets heb verduidelijkt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden #6360 door handmatig-mechanisch
Bedankt, Megabeat.

Dat garantiegedoe is allemaal leuk en aardig, maar als je geen jurist bent...

Natuurlijk ben ik teruggegaan en ze vertelden me dat als het probleem bleef aanhouden, ik de brandstofpomp moest vervangen (900 euro of zo) en dat ze niets zouden aftrekken van de 800 euro die ik al had uitgegeven.

Ik heb een klacht ingediend bij het hoofdkantoor van Citroën, maar uiteindelijk is er niets uitgekomen. De regelaar was één probleem, en dit is er weer een... Ik weet dat het een leugen is, dat het probleem hetzelfde is. Maar op dat moment liet mijn werkschema het niet toe dat ik naar de klantenservice ging om te klagen, en toen kreeg ik koude voeten.

Proost.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden #6365 door handmatig-mechanisch
Wanneer is dit gebeurd, en in welke Citroën?

Want de waarheid is: het zijn klootzakken... Als je ze vraagt om de foutcodes van je auto uit te printen, moeten ze die voor je uitprinten (ze rekenen 21 euro voor een halfuurtje werk).

Als het foutlampje nog steeds brandt als je de garage verlaat, kan het dan zijn dat de auto nog steeds kapot is?

Als de lijst met foutcodes die de dealer je geeft, dezelfde foutcode aangeeft als die ze voor je hebben gerepareerd, dan hebben ze hem niet gerepareerd...

Weet je wat het ergste is? We hebben de auto nodig, en als je niet bent aangesloten bij een tijdschrift zoals de OCU (National Consumer Protection Agency) of de AOMIG (Association of Consumers and Users), zit je in de problemen als zoiets gebeurt (ze denken dat je geen tijd of geld hebt om naar een advocaat te gaan om dit soort dingen uit te zoeken), en meestal hebben ze gelijk.

Soms zijn we naïef, en andere keren zijn klanten gewoon "slim". Het is geen van beide, maar dit is niet de eerste keer dat een benzineauto een flowmeter krijgt vervangen terwijl de lambdasonde defect was, of andersom. Normaal gesproken, eerlijk gezegd, maak je eerst een proefrit voordat je de auto overhandigt om te kijken of het probleem nog steeds hetzelfde is of dat de storing is verholpen (het protocol voor VAG, BMW, Mercedes-Benz en enkele andere merken omvat een proefrit voordat de auto aan de klant wordt overhandigd). Logischerwijs zijn de prijs van de auto's en de arbeid in de werkplaats niet hetzelfde, maar ze houden niets achter wat ze niet eerst voor je hebben begroot.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 6 maanden geleden #6385 door handmatig-mechanisch
Nou, de laatste keer dat ik bij Caloga (officiële dealer voor Velez-Málaga en Torre del Mar) ben geweest, was in juli, als ik me goed herinner. En zoals ik al zei, ze zijn erg vriendelijk. In het begin hebben ze de fout zelfs meerdere keren gratis voor me opgelost, maar uiteindelijk naaien ze je echt.

Het probleem is dat de auto daar zonder fout wegrijdt, maar na een tijdje – het kan 24 uur of bijna 3 maanden zijn geweest – komt de fout terug. En het is het niet waard om ermee te blijven rijden. Zo wordt mijn auto het R&D-centrum van Citroën, maar ik betaal ervoor. En het vervelende is dat toen ik de vorige keer de olie ververste, we het dieselfilter leegden en er een doek in deden; het kwam er schoon uit, geen schaafsel, stof of iets dergelijks.