Zoek MDM

Bulletin

Problemen met remschijven

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5410 door handmatig-mechanisch
Problemen met remschijven Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een Grand Cherokee uit 1996. Ooit was de remblok linksvoor versleten. De schade aan de schijf was zo ernstig dat ik beide remschijven voor moest vervangen. Ze verkopen sets van beide. Dus ik bleef zitten met de linker, in perfect werkende staat opgeslagen. Hij liep toen met twee nieuwe schijven.

Hetzelfde gebeurde weer. Ik beschadigde dezelfde remschijf linksvoor.

Kan ik nu de rechterremschijf die ik de vorige keer aan de linkerkant had bewaard, vervangen?
Is dit een probleem, aangezien deze nu in een andere richting draait?
Zijn deze ontworpen voor elke draairichting?

Bedankt, Marcelo B.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5413 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Problemen met remschijven
Hoi ca3snx, kijk, de schijven van de Grand Cherokee zijn gemonteerde schijven. Dat wil zeggen dat de schijf gedemonteerd wordt na het verwijderen van een onderdeel dat de wielbouten draagt. Dus als de schijven een bepaalde vorm hebben, werkt de schijf aan de ene kant niet aan de andere kant. Afhankelijk van de schade kunnen de schijven gerepareerd worden. Dit is goedkoper dan ze te kopen, maar het is sowieso aan te raden om de remblokken te vervangen. De schijven hebben geen draairichting en zijn ook niet gemaakt om in één richting te draaien. Het probleem zit in de structuur, zoals ik je al vertelde: misschien kun je ze niet monteren.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5415 door handmatig-mechanisch
Hallo, weet je dat remschijven geen draairichting of locatie hebben, links of rechts, omdat ze volgens mij een constructie hebben die de dubbele transmissieassen ondersteunt?

Het beste wat je kunt doen is de schijven die je gaat vervangen en die in goede staat zijn, te corrigeren.

Weet je dat als hetzelfde je weer overkomt en de remblokken ongelijkmatig slijten, je moet controleren of de zuigers niet vastzitten, want het is niet normaal dat de remblokken ongelijkmatig slijten?

En houd rekening met het alarm voor de dikte van de remblokken, anders zou je wel eens flink kunnen schrikken.

Wees voorzichtig, geniet ervan en blijf alert.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5416 door handmatig-mechanisch
Hoi Kikemec en Neider, hartelijk dank voor jullie reactie. Ik zal jullie hier even wat over vertellen: het klopt dat bij deze auto de linker remblokken altijd meer slijten dan bij de andere. Dit probleem is fabrieksmatig ingebouwd, iets wat ik al heb geaccepteerd. Nu remt hij goed, rechtdoor, het ABS wordt niet voortijdig geactiveerd en de bandentemperatuur is op beide wielen gelijk. Dit vertelt me dat de linker zuiger niet vastzit; ik zie alleen dat het systeem meer druk uitoefent op dat wiel dan op de andere.

Wat betreft de opmerking van Kikemec: de schijven van deze auto komen los als je het wiel verwijdert; je trekt ze eruit en ze komen eraf, dus ze hebben geen ander bevestigingssysteem dan de wielbouten zelf. Sterker nog, als je de set schijven koopt, hebben ze een Engelse markering voor rechts en links, dus je kunt een fout maken bij de montage zonder dat je het doorhebt als je niet op de markeringen let. Ik denk, zoals jullie zeggen, dat het geen structureel probleem is; Het zou kunnen dat ze gemarkeerd zijn volgens de richting waarin de draaibank de machine inging tijdens de productie. Ik denk dat, hoewel de platen identiek zijn, het verschil is dat de draaibank bij de linker in die richting is geplaatst en bij de rechter in de tegenovergestelde richting. Op deze manier werkt de pad niet tegen de nerf in.
Dit is mijn bescheiden theorie, en ik wil graag met u bevestigen of dit mogelijk is.

Wat Kikemec en Neider me vertellen over slijpen, is dat de schade aan de schijf niet gering is en dat je behoorlijk moet schrapen. Ik ben beter uitgerust met mijn oude schijf, die gezond is en de originele is, maar dan aan de rechterkant. Ik denk dat ik hem (volgens mijn theorie) in die richting moet slijpen en aan de linkerkant moet plaatsen, maar ik weet het niet zeker, en daarom vroeg ik het.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5422 door handmatig-mechanisch
De schijven hebben geen draairichting en het fabrieksmatig draaien is hier ook geen significant probleem. Hoewel het draaien niet bijzonder nauwkeurig is en de snijgereedschappen zichtbaar zijn, maakt het helemaal niets uit. Sterker nog, beide schijven worden met de klok mee gedraaid. Bovendien zijn de remblokken gepolijst en glanzend zodra ze vier keer zijn gepasseerd.

Aan de andere kant is het niet normaal dat de remblokken en schijven aan het ene wiel vreten en niet aan het andere, dus ik ben geneigd te denken dat het niet een probleem is van een vastgelopen cilinder, zoals mijn collega's zeggen (omdat die extreem heet zou worden en het stuur naar één kant zou trekken wanneer je het wiel loslaat), maar gewoon dat de remklauwen stroef lopen en dat de druk de remklauw zonder veel moeite sluit wanneer je op de rem trapt. Het probleem ontstaat echter wanneer je de rem loslaat, omdat de remklauw druk blijft uitoefenen omdat hij niet direct terug kan keren.

Hierdoor ontstaat een lichte wrijving die een lichte (en dus bijna onmerkbare) opwarming en lichte (maar continue) slijtage van de remblokken en -schijf veroorzaakt. (In tegenstelling tot wanneer de schijven rood kleuren door een vastgelopen remklauwzuiger.)

Met vriendelijke groet.