Zoek MDM

Bulletin

Peugeot 505 maakt bougies nat

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5358 door handmatig-mechanisch
Peugeot 505 maakt bougies nat Geplaatst door manual-mecanica
Goedemiddag, ik heb u onlangs gevraagd naar een Mercedes Benz die niet start. Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan met een Peugeot 505, bouwjaar 80, en ik weet niet meer precies wat er is gebeurd. Dit onderdeel maakt de bougies nat, het lijkt erop dat de injectie niet wordt afgesloten of dat de injectiepuls te lang duurt. Ik heb de temperatuurmeter vervangen, de injectoren en de instellingen gecontroleerd en alles is in orde. Nu doet hij iets vreemds. Als ik de flowmeter loskoppel, stopt hij niet. Hij blijft draaien, maar op dezelfde manier stikt hij en slaat hij af. Kunt u mij vertellen waar ik heen ga? Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden - 16 jaar en 9 maanden geleden #5376 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Peugeot 505 maakt bougies nat
De 505 heeft een Jetronic K-injectie en het probleem dat u noemt, moet in onderdelen worden onderzocht:

Om de aansturing van de koudstartinjector te controleren: Deze bevindt zich in het inlaatspruitstuk. Gebruik, zonder deze te verwijderen, een voltmeter om te controleren of deze stroom ontvangt. Deze injector werkt alleen als de startmotor is ingeschakeld en zolang de motortemperatuur gedurende 8 tot 15 seconden onder de 20ºC blijft. Daarna mag de injector, ondanks het blijven starten met de startmotor, geen stroom ontvangen.

Om de dichtheid van de koudstartinjector te controleren, moet deze van het inlaatspruitstuk worden verwijderd en moeten de aansluitingen 30 en 87 van het toerentellerrelais worden overbrugd. Dit zorgt ervoor dat de pomp benzine stuurt en als de injector niet sluit, begint deze te druppelen of te spuiten (een mogelijke reden waarom hij overstroomt).

Als de koudstartinjector geen stroom ontvangt, moet de oorzaak worden gezocht in de thermische schakelaar met tijdsinterval.

Om de thermische schakelaar met tijdsinterval te controleren: Deze bevindt zich in de cilinderkop. Koppel de stekker los met een ohmmeter en meet de weerstand tussen elk van de twee aansluitingen van de thermische schakelaar en de aarde. Er moet continuïteit zijn op de ene aansluiting en een weerstand van 25 tot 80 ohm op de andere. Als de weerstandsaansluiting wordt gevoed met accuspanning, wordt de continuïteit naar de aarde op de andere aansluiting na 8 tot 15 seconden verbroken.

Om de hulpluchtklep te controleren: Deze bevindt zich vlakbij de sensorplaat en de gasklep in het inlaatspruitstuk. Om dit te controleren, verwijdert u de buizen en kijkt u erdoorheen om te zien of de klep volledig open is bij een koude motor en uitgeschakeld contact. Om de weerstand te meten, koppelt u de stekker los en meet u met een ohmmeter. De weerstandswaarde moet tussen 14 en 21 ohm liggen. Om te controleren of er stroom wordt ontvangen, overbrugt u aansluitingen 30 en 87 van het toerentellerrelais en meet u de spanning op de connector van de eerder genoemde klep. Na ongeveer 4 of 5 minuten zou de bimetaalplaat volledig gesloten moeten zijn, waardoor de luchtstroom door de buizen wordt geblokkeerd.

Mechanische controles:

Afstelling en centrering van de sondeplaat: Verwijder eenvoudig het luchtfilter en kijk eronder. Naast dat de plaat gecentreerd moet zijn, moet er bij het indrukken met uw vinger een zekere weerstand zijn en moet u de injectoren horen piepen. De beweging van de plaat moet te allen tijde gelijkmatig zijn en na meerdere keren bewegen zal de weerstand verdwijnen door de drukval in de regelaar.

Druk:

De pompdruk bij het bereiken van de regelaar moet tussen 3,4 en 3,8 bar liggen bij een bedrijfstemperatuur van de motor. Deze test moet worden uitgevoerd met de motor uit. Een manometer, een fitting en een T-stuk zijn nodig om de slang van de pomp naar de verdeler te verbinden, aangezien deze laatste de circuitdruk regelt.

Om de pomp te laten werken met een uitgeschakelde motor, moeten de klemmen 30 en 87 van het toerentellerrelais worden overbrugd. Het pompdebiet moet ongeveer twee liter per minuut bedragen.

Een mogelijke oorzaak van uw storing is de opwarmfaseregelaar. Deze dient om het lucht-brandstofmengsel te verrijken terwijl de motor koud is totdat deze de bedrijfstemperatuur bereikt.

Ik weet de exacte locatie van deze regelaar op de 505 niet, maar om hem te vinden, volgt u gewoon de dunne buis die vanuit het midden van de doseerklep van de verdeler loopt. Deze buis leidt u naar een aluminium doos van ongeveer 6 centimeter lang, 4 centimeter breed en 3 centimeter hoog, met drie buizen – twee voor brandstof en één voor vacuüm – en een connector met twee aansluitingen. Het is goed mogelijk dat deze aan de motor is vastgeschroefd, aangezien deze moet opwarmen naarmate de motor opwarmt.

De mogelijke storingen van deze regelaar zijn:

1. Breuk van de elektrische weerstand die de bimetalen plaat verwarmt (onwaarschijnlijk), waardoor het veel langer duurt dan normaal om het mengsel te verarmen wanneer de motor opwarmt, en de motor uiteindelijk afslaat.

2. Ophoping van vuil en afzettingen op de stalen plaat die als klep in de regelaar fungeert (zeer waarschijnlijk), waardoor deze open blijft staan en de regeldruk daalt (waardoor het mengsel automatisch wordt verrijkt).

3. Breuk van de vacuümbuis die van de regelaar naar het spruitstuk loopt (zeer waarschijnlijk), waardoor de regeldruk bij stationair draaien en halve belasting onjuist is, wat uiteindelijk leidt tot verzuiping van de motor.

4. Bij sommige motoren stroomt motorolie de versnellingsbak in door lekkage uit de ontluchting (vooral bij oudere Mercedessen).

Controle van de regelaar tijdens de opwarmfase:

De druk van deze regelaar moet bij koude motor tussen 0,8 en 1,2 bar liggen en bij bedrijfstemperatuur rond de 3,5 bar. Als er vacuüm wordt getrokken in de buis die de regelaar met de gasklep verbindt, daalt de regeldruk, ongeacht de temperatuur, tot 0,5 bar (waardoor het mengsel bij acceleratie automatisch wordt verrijkt).
Om de stroom naar de connector van de opwarmfaseregelaar te controleren, moet u de aansluitingen 30 en 87 van het toerentellerrelais overbruggen. Om de weerstand te meten, moet u de stekker van de regelaar loskoppelen en deze met een ohmmeter meten. De weerstandswaarde moet tussen 20 en 30 ohm liggen.

Deze regelaar is erg duur (ongeveer 600 euro) en Bosch geeft er geen garantie op omdat hij zo oud is (het overkwam mij met de Mercedes 300 uit '81).
Ik raad je dus aan om naar de sloop te gaan en drie of vier van zulke regelaars te laten verwijderen. Ze hebben niet per se dezelfde referentie, maar als dat wel zo is, is dat veel beter. En met veel geduld verwijder je de regelaar uit de 505-motor, demonteer je hem, maak je hem schoon met oplosmiddel en vervang je alle onderdelen die je ziet en die beschadigd zijn (met name het kleine roestvrijstalen plaatje dat als klep fungeert) door die van de regelaars die je van de sloop hebt meegenomen.

VERVANG DE VEER OF HET BIMETALEN PLAATJE IN DE regelaar NIET, OMDAT ZE DE DRUK BEPALEN OP BASIS VAN DE TEMPERATUUR. De rest van de onderdelen is allemaal hetzelfde.

Mocht de regelaar in orde zijn of repareer je hem en geeft hij de juiste waarden aan (je kunt hem buiten de auto testen voordat je hem monteert, wat ik doe), dan moet de storing in de verdeelverdeler zelf zitten. Dit kan zijn omdat de sensorplaat een punt heeft waar hij te hard gaat, of omdat de drukregelaar die aan één kant van de verdeelverdeler is bevestigd defect is. Als de regelaar defect is, zal de drukmeter je dit aangeven wanneer je de druktest uitvoert met een warme motor.

In ieder geval, na het lezen hiervan, als je nog niet bent overleden, print het uit en doe wat ik je stap voor stap vertel en laat me je voortgang weten.
Laatst bewerkt: 16 jaar 9 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.