Zoek MDM

Bulletin

Probleem bij het schakelen naar de tweede versnelling in een Opel Corsa 1.4

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5306 door handmatig-mechanisch
Ik heb een Opel Corsa uit 1994 en ik heb moeite met het schakelen naar de tweede versnelling. Ik merk dat dit vaak 's ochtends of als de auto koud is, gebeurt. Wat zou dit probleem kunnen zijn?

Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5320 door handmatig-mechanisch
Heb je de olie in de versnellingsbak ververst of bijgevuld? Heb je je koppeling ooit laten vervangen? Ik vraag dit omdat Opel ATF SAE 10 DEXRON II gebruikt in zowel handgeschakelde als automatische versnellingsbakken, dezelfde olie die ook in de stuurbekrachtiging wordt gebruikt.

Veel mensen weten dit niet, en wat ze doen is SAE 75W80 of SAE 90-smeermiddel toevoegen, wat veel viskeuzer is. Het smeermiddel beschadigt de versnellingsbak niet, maar het maakt het schakelen erg moeilijk bij koude motor in de winter.

Als dat het probleem was, zouden alle versnellingen stroef gaan.

Omdat het maar de tweede versnelling is, ben ik geneigd te denken dat het een slijtageprobleem is in de tweede synchronisatiekrans. Eén ding: hoeveel kilometer heeft de Corsa?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5342 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je bericht.
De Corsa heeft 200.000 kilometer op de teller. Ik heb de koppeling een tijdje geleden vervangen, maar dit probleem is er niet; het is van recentere datum. Ik ga eerst de transmissieolie controleren en dan zie ik wel...
bedankt.