Zoek MDM

Bulletin

Overmatig brandstofverbruik bij Isuzu

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5262 door handmatig-mechanisch
Overmatig brandstofverbruik bij Isuzu Gepubliceerd door manual-mecanica
Ik heb een Isuzu SW benzinemotor uit 1994 en die verbruikt te veel brandstof (benzine). We hebben hem door twee monteurs laten controleren, maar ze kunnen het probleem niet vinden. Ze vertelden me dat de lambdasonde in orde is, de injectoren in orde zijn, en ze hebben zelfs de ventilatieopening opengezet, maar het probleem is nog steeds hetzelfde. De truck heeft ook twee benzineleidingen, en met de benzine gebeurt hetzelfde. Kan iemand me helpen wat ik moet doen? Bedankt!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5268 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Overmatig brandstofverbruik bij Isuzu
Als u een overmatig brandstofverbruik ervaart (zowel benzine als benzine), komt dat doordat het lucht/benzinemengsel te hoog is.

Ik heb niet veel verstand van LPG, maar als het meetsysteem wordt gedeeld door het elektronische brandstofinjectiesysteem, moet u mogelijk rekening houden met een defecte flowmeter of MAP-sensor. Iets anders waar u gek van kunt worden, is een luchtinlaat in de uitlaat, bijvoorbeeld een gebroken of losse pakking tussen het spruitstuk en de cilinderkop. Als dit gebeurt, komt er buitenlucht in de uitlaat, waardoor de waarden van de lambdasonde onjuist zijn. Hoewel de sensor niet defect is, detecteert hij zuurstof in de uitlaat en waarschuwt hij de ECU dat het mengsel arm is en daarom verrijkt moet worden.

Een andere factor om te overwegen zijn de motortemperatuursensoren. Soms geven de weerstandsthermometers een meetfout en informeren ze de ECU dat de motor koud is, terwijl deze in werkelijkheid op bedrijfstemperatuur is en stikt door overtollige brandstof als gevolg van de koudstartmeting.

Als u een scanner hebt, voer die dan uit. Het is ook handig om aan te geven of het "check engine"-lampje brandt. Zo ja, dan betekent dit dat er een fout in de ECU is opgeslagen. Van daaruit kunnen we de zoektocht naar de fout aanzienlijk verfijnen.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5336 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Overmatig brandstofverbruik bij Isuzu
Bedankt voor je antwoord!
Wat je laatste vraag betreft: het motorstoringslampje brandt op het dashboard. Ik ga de ECU laten controleren.
Nogmaals, ik waardeer je reactie enorm. Ik ben ten einde raad, want niemand kan achterhalen wat het probleem is. Ik ga alle punten die je hebt genoemd controleren. Ik laat je later weten of we het probleem hebben gevonden.

Bedankt!