Nou, mijn vriend Eljota zit aardig op het goede spoor... want ik had nogal wat problemen met een 300 uit 1981 met een K, geen KE, en dat was de opwarmfaseregelaar van de brandstofinjectie.
Even kijken, eerst moet er stroom naar de bougies lopen om te zien of ze een flinke voltstoot krijgen. Je hoeft alleen maar de hoogspanningskabel die van de bobine naar de verdeler loopt te verwijderen en de dop eraf te halen. Houd hem in de buurt van iets van metaal, maar op een afstand van 7 tot 10 millimeter, en draai hem met de sleutel.
Daar zou bliksem uit moeten komen, geen vonken, bliksem! Herhaal het proces vervolgens met de hoogspanningskabels van de cilinders, want het is heel gemakkelijk om vonken door de verdelerkap te laten lekken; het is ook mogelijk dat die ergens gebarsten is. Als er scheuren in de siliconencoating van de kabels zitten, kan er gemakkelijk stroom via de kabels naar de aarde ontsnappen. (Ik had dit probleem met een 1.8 16V Toledo, en ik werd er bijna gek van.)
Als je het niet ingewikkelder wilt maken, kun je de dop en de rotor vervangen en de klant daarvoor laten betalen (je hoeft niets extra's te doen, want die zijn al behoorlijk in de war).
Vervolgens draai je de brandstoftoevoer naar het injectiesysteem dicht en draai je het systeem rond met de zes bougies verwijderd om de compressiekamers te ontluchten. (De snelste manier is om het toerentellerrelais of de brandstofpompconnectoren te verwijderen.) Vervolgens vervang je de bougies en voer je ze door de sensorplaat (de grote plaat met een arm onder het luchtfilter) en draai je het systeem weer rond.
Als de motor probeert te starten en afslaat, betekent dit dat de vonk goed werkt, dus je moet de brandstoftoevoer herstellen en opnieuw proberen te starten. Er kunnen twee dingen gebeuren:
1. Hij start. WE ZIJN GEWELDIG en we hebben het opgelost! Laat hem opwarmen en controleer het CO2-niveau terwijl hij warm is.
2. Hij start niet, en dan is het tijd om de injectie te controleren.
Ik post nog een andere manier met de injectiecontroles.