Zoek MDM

Bulletin

206: Parkeerrem en stoplicht...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5269 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: 206: Handrem en remlicht...
Nogmaals bedankt...

Kijk, de motor is een 1,4-liter X-Line benzinemotor, bouwjaar 2003, geregistreerd bij het CNP.

Ik heb hem volgetankt en tot nu toe lijkt hij geen problemen te veroorzaken...

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden - 16 jaar en 9 maanden geleden #5271 door handmatig-mechanisch
Om het servicelampje uit te schakelen:

1. Schakel het contact uit
. 2. Houd de knop tussen de kilometerteller en de motortemperatuursensor 10 seconden ingedrukt.

Na deze tijd geeft de dagteller 0 weer en gaat de sleutel (storings- en gepland onderhoudswaarschuwingslampje) uit.

Onderhoudsbeurten zijn gepland om de 15.000 km, te beginnen bij de eerste 9.000 km.

Bij 9.000 km wordt een eerste inspectie uitgevoerd, waarbij alle bedieningselementen en systemen worden gecontroleerd en de niveaus worden geverifieerd; er wordt niets gewijzigd.
(Factureringstijd: een half uur)

Bij 30.000 km:
VERVANG OLIE EN OLIEFILTER. Alle motorniveaus worden gecontroleerd, evenals de visuele staat van de riemen, banden, remblokken, remmen, rubberen hoezen, uitlaatpijp, aansluitingen en accuniveau, koplampen en achterlichten (op zoek naar doorgebrande lampen), olielekken en CO2 wordt gecontroleerd met een gasanalysator. Ten slotte wordt een proefrit uitgevoerd om het gevoel van de pedalen, versnellingsbak, remmen en besturing te verifiëren.
(Factureringstijd: anderhalf uur)

Bij 45.000 km
wordt een inspectie uitgevoerd die vergelijkbaar is met de 9.000 km-inspectie; er wordt niets veranderd.

Bij 60.000 km
, REMVLOEISTOF VERVANGEN of na 24 maanden, afhankelijk van wat het eerst komt.
ANTIVRIES VERVANGEN of na 24 maanden, afhankelijk van wat het eerst komt.
OLIE, OLIEFILTER, LUCHTFILTER, POLLENFILTER, BRANDSTOFFILTER EN BOUGIES VERVANGEN.
De rest van de inspectie is hetzelfde als bij 30.000 km
(Factureringstijd: twee uur zonder ABS en twee en een half uur met ABS).

Bij 75.000 km
wordt een inspectie uitgevoerd zoals bij 9.000 km; er wordt niets veranderd.

Bij 90.000 km
Hetzelfde als bij 30.000 km
(Factureringstijd: anderhalf uur)

Bij 105.000 km
Hetzelfde als bij 9.000 km

Bij 120.000 km
REMVLOEISTOF VERVANGEN of na 24 maanden, afhankelijk van wat het eerst komt.
ANTIVRIES VERVANGEN of na 24 maanden, afhankelijk van wat het eerst komt.
Distributieriem en hulpaandrijfriem vervangen, olie, oliefilter, luchtfilter, pollenfilter, brandstoffilter en bougies vervangen. De rest van de onderhoudsbeurt is rond de 30.000 km
(Factureringstijd: drie en een half uur).

En u hebt de onderhoudscyclus voltooid, wat betekent dat u bij 135.000 km opnieuw begint. De rest van de onderdelen worden vervangen als er tijdens de onderhoudsbeurt slijtage wordt geconstateerd. (Of als de auto begint te kraken.)

Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 16 jaar 9 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5295 door handmatig-mechanisch
Nogmaals hartelijk dank...

Ik ga jullie voor de laatste keer gebruiken. Kijkend naar de motor van mijn auto...

Wat is de beste olie om langer mee te gaan zonder te verversen, en tegen een redelijke prijs?

En nogmaals hartelijk dank...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5318 door handmatig-mechanisch
De olie en het oliefilter van je auto moeten elke 30.000 km worden vervangen; het is geen goed idee om ze nog langer te laten duren (aangezien dat al een redelijk interval is).

Ik ververs bijvoorbeeld de olie en het filter elke 15.000 km, ook al zouden meer dan één persoon zich verschrikt uiten en zeggen dat ik geld verspil. Maar... geven we soms niet op dommere manieren geld uit? Op deze manier weet ik tenminste zeker dat ik op een willekeurige winterdag, wanneer ik hem koud start, olie in het carter heb, geen plakkerige, zwarte teer.

De olie die ik voor die auto aanbeveel, nou ja, er zijn er meerdere:
Motul 4100 SAE 10W40.
Castrol GTX SAE 10W40.
BP Visco (ik weet het nummer niet meer) SAE 10W40. (Het is hetzelfde als Castrol, omdat Castrol van BP is).
Repsol Elite Multivalve SAE 10W40.
Totaal 7000 SAE 10W40.

Al deze oliën zijn zeer goed; wat betreft het oliefilter zijn Mann Filter, Pbr of Purflux de drie beste opties. Maar gebruik de olie niet langer dan 30.000 km; dat is voor niemand goed en zal je op de lange termijn veel geld kosten (voortijdige slijtage, vooral als je veel rijdt bij koud weer in de stad).