Zoek MDM

Bulletin

Turbolader verwijderen op Fiat Siena TD HL

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5081 door handmatig-mechanisch
Turbolader verwijderen op Fiat Siena TD HL Geplaatst door manual-mecanica
Mijn probleem is behoorlijk ernstig. De turbo is kapot. De smeerolie lekt in de in- en uitlaat. Om financiële redenen is het voor mij onmogelijk om hem te repareren. Ik wil graag weten of het mogelijk is om hem te verwijderen en hoe ik dat moet doen. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5087 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Turbocharger override op een Fiat Siena TD HL
Wat u voorstelt, is absoluut geen gemakkelijke opgave. Ten eerste maken de vorm en het ontwerp van zowel het uitlaatspruitstuk als het inlaatspruitstuk het onmogelijk om de turbo zomaar te verwijderen.

Om de turbo te verwijderen, zou u het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk van dezelfde atmosferische motor moeten vervangen (en die zijn niet bepaald goedkoop).

Een ander probleem is de brandstofinjectiepomp, die is gekalibreerd om diesel te leveren aan een supercharged motor. Als u de motor zonder turbo laat en dezelfde pomp gebruikt, krijgt hij geen lucht en begint hij veel zwarte rook uit de uitlaat te stoten bij accelereren.

Om te voorkomen dat er olie uit de kapotte turbo in de spruitstukken lekt, kunt u alleen de smeerleiding van de turbo afdichten (aangezien deze al kapot is, gebeurt er niets). Deze oplossing is tijdelijk, omdat de motor zelf moeilijk kan ademen, omdat de waaiers van de turbo dit verhinderen. U kunt naar de garage rijden zonder bang te zijn dat de olie in het carter opraakt.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5102 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Turbocharger override op een Fiat Siena TD HL
Megabeat, hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik ben maar een amateur en daarom vrees ik dat door het verwijderen van de turbosmering deze uiteindelijk kapot kan gaan, waardoor onderdelen in de inlaat terecht kunnen komen en de motor kapot kunnen gaan. Wat denk je dat haalbaar is? Hartelijk dank.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5136 door handmatig-mechanisch
Het is een redelijk reëel risico, vooral als je vaker rijdt dan strikt noodzakelijk (afgezien van de ademhalingsproblemen van de motor).

Wat ik heb voorgesteld, is om het alleen te doen als je naar de garage gaat als je autoverzekering het slepen niet dekt. Maar gebruik de auto met een kapotte turbo in geen geval om bijvoorbeeld elke ochtend naar je werk te gaan.

Je zult de turbo vroeg of laat toch moeten vervangen, want je kunt hem niet zo laten staan.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5153 door handmatig-mechanisch
Je kunt de slang die van de turbo naar de inlaat loopt eenvoudig loskoppelen om naar de werkplaats te gaan zonder dat er olie in de cilinders lekt, wat erg gevaarlijk is. Je kunt dit tijdelijk doen.