Zoek MDM

Bulletin

koppelingsproblemen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5074 door handmatig-mechanisch
Problemen met de koppeling Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, dit is de eerste keer dat ik schrijf. Ik deel dat ik een koppelingsplaat heb vervangen in een Renault Express, en nu zie ik dat alle versnellingen behalve de achteruit wel werken als de auto uit staat, maar dat ik geen enkele versnelling kan inschakelen als de auto aan staat. Ik begrijp dat de koppelingskabel zichzelf regelt via een tandheugel. De koppeling voelt aanzienlijk zachter aan. Ik heb er dezelfde hoeveelheid olie in gedaan als die ik uit de versnellingsbak heb verwijderd, minus de verliezen tussen het aftappen en bijvullen. Het lijkt erop dat de koppeling niet voldoende aangrijpt. Bedankt :blink:

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5076 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: koppelingsproblemen
Hallo, het zou goed zijn als u ons kon vertellen of u alleen de koppeling (schijf) heeft vervangen of dat u de hele set heeft vervangen (naaf, buté, schijf en kabel).

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5088 door handmatig-mechanisch
Bij de Renault Express spant de kabel zich niet automatisch aan; deze moet handmatig worden aangespannen. Ga hiervoor als volgt te werk:

plaats het uiteinde van de koppelingskabel op de versnellingspook. Trek met een tang aan het uiteinde van de kabel of andersom om te voelen hoeveel speling er nog is.

Draai vervolgens de moer en borgmoer op het draadeinde van de kabel los en draai ze vast totdat de kabel geen speling meer heeft.

Voel vervolgens vanaf de bestuurdersstoel aan het pedaal om te voelen hoe het staat (soms moet je de motor starten, in een versnelling schakelen en het pedaal langzaam loslaten om te voelen hoe het staat).

Als het naar wens is, draai dan de moer en borgmoer stevig vast zodat ze niet meer bewegen.

Citroën en Renault hebben het zelfstellende systeem, maar dit laatste is alleen van toepassing op hydraulische koppelingsbedieningen.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5159 door handmatig-mechanisch
De Mega Express is zelfregulerend, tenminste in mijn land, Argentinië. Hij heeft geen moeren of contramoeren aan het uiteinde van de kast. Hij is vast. Er zijn wat aanpassingen, maar die worden zelden gebruikt. Het probleem als hij geen moeren heeft (ik weet niet hoe het werkt) is het zelfregulerende pedaal. Als hij geen moeren heeft, reageer dan en ik zal je vertellen hoe je hem kunt afstellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
16 jaar en 9 maanden geleden #5177 door handmatig-mechanisch
Oké!! Ik heb een fout gemaakt... (het is geen goed idee om een Citroën en een Renault met elkaar te verwarren).

De kabelafstelling bevindt zich op het koppelingspedaal zelf. Het bestaat uit een halve maan met kleine tanden aan het uiteinde van het pedaal, waaraan de kop van de koppelingskabel is bevestigd.

Om het mechanisme af te stellen, als u het hebt verwijderd of de kabel hebt vervangen, moet u eerst

de veer losmaken die het halve maanvormige vertandingsgedeelte permanent aantrekt en het halve maantje terugdraaien totdat de pal van het afstelmechanisme aan het begin van de tanden staat (het pedaal zal nog steeds erg los zitten). Steek de kop van de koppelingskabel in de behuizing van het vertandingsgedeelte (mocht deze eruit zijn gekomen) en draai het vertandingsgedeelte op de pal totdat de volledige vrije slag is uitgeput. Plaats vervolgens de veer terug en druk de koppeling meerdere keren in.

De veer zal het vertandingsgedeelte op de afstelpal verder draaien.

De slag van de koppelingsvork van stilstand tot volledig ingedrukt moet 17 tot 18 mm zijn, gemeten vanaf het uiteinde van de vork.

Met vriendelijke groet.