Ik weet niet hoe ik dat met een tester moet vaststellen, maar er zijn digitale toerentellers voor benzinemotoren op de markt. Ze zijn draadloos, werken op batterijen en zijn zeer betrouwbaar.
Ze werken heel eenvoudig; je hoeft ze alleen maar aan te zetten en tegen een van de hoogspanningsdraden van de bougie te houden. Ze geven je direct het exacte toerental met een meetfout van +/- 10 toeren per minuut.
Ik gebruik er op mijn werk een om kleine motoren voor elektrische generatoren, waterpompen, grasmaaiers, enz. op het juiste toerentalbereik in te stellen.
Ze kosten ongeveer 35 tot 40 euro. Je vindt ze in reparatiewerkplaatsen voor landbouwmachines, tuinmachines en motorwerkplaatsen.
Een andere optie is een stroboscoop; deze wordt gebruikt om de vonkbrug (timing) dynamisch te observeren (of, met andere woorden, om de ontsteking nauwkeurig af te stellen terwijl de motor draait). Deze pistolen hebben een digitaal of analoog display aan de achterkant dat verschillende parameters weergeeft, zoals de ontstekingsvervroeging, het toerental, de contacthoek, enzovoort. Maar de prijs is niet bijster hoog.
Veel succes.