Zoek MDM

Bulletin

probleem met het batterijlampje op het dashboard

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 3 weken geleden #4741 door handmatig-mechanisch
Probleem met het batterijlampje op het dashboard
Een paar dagen geleden ging het acculampje op het dashboard branden, wat aangaf dat de auto alleen op accustroom reed. Ik ontdekte dat het probleem bij de dynamo lag, die geen stroom leverde. Ik heb de spanningsregelaar vervangen omdat de koolborstels versleten waren; en hij begon weer prima stroom te leveren. Het probleem is dat het dashboardlampje niet uitgaat en ik weet niet wat ik nu moet doen. De dynamo levert weer stroom. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 3 weken geleden #4747 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Probleem met het batterijlampje op het dashboard
Over welke auto hebben we het? Is het toevallig een Opel Corsa D, Kadett D, Astra D of Vectra D? Het is namelijk mogelijk dat het laadlampje van de accu is aangesloten op een relais en dat het relais defect is. (Let op: dit geldt alleen voor diesel Opels met Isuzu-motor.) Een andere mogelijke oorzaak is dat u iets verkeerd hebt aangesloten op de dynamo, zoals de pluspool van het laadlampje op de toerenteller, of dat de spanningsregelaar van de dynamo defect is en het lampje, ondanks het laden, niet uitgaat.

U kunt proberen het contact aan te zetten zonder dat de dynamokabels zijn aangesloten. Als het laadlampje nog steeds brandt terwijl de kabels loshangen, ligt het probleem duidelijk niet bij de dynamo, maar bij het elektrische systeem of het instrumentenpaneel.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 3 weken geleden #4751 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Probleem met het batterijlampje op het dashboard
Kijk, ik weet niet over welke auto je het hebt. Ik zou moeten weten welke auto het is en wat het merk van de dynamo is. Maar het probleem dat je vaak hebt, zijn de zogenaamde triodes,
drie kleine diodes. Dezelfde die in de elektronica worden gebruikt, zijn zwart met een witte streep die de stroomrichting aangeeft. Ik hoop dat dit helpt.