Goedemorgen,
ik heb een Honda Jazz uit 2013 met het volgende probleem.
Hij start zonder problemen in één keer, maar na 20-30 seconden rijden, en een paar minuten nadat ik hem in zijn vrij heb gezet, slaat hij af zodra het toerental daalt. Na die paar minuten rijdt de auto weer zonder problemen.
Ik woon in een stad, en dat maakt de eerste paar minuten rijden echt een drama. Zodra ik een kruispunt, een stopbord, een verkeerslicht, een zebrapad, enz. bereik, en ik de auto stilzet, en ik trap gewoon de koppeling in en schakel uit de versnelling, waardoor de auto stationair blijft draaien, daalt het toerental dramatisch en slaat hij af. Ik moet zelf het toerental verhogen om te voorkomen dat hij afslaat. En als de motor eenmaal is uitgezet en ik hem opnieuw probeer te starten, heeft hij het moeilijk, alsof er geen brandstof in de cilinders komt...
Het is alsof het systeem dat de motor stationair laat draaien gedurende die paar minuten niet werkt, en als ik het gaspedaal niet intrap, weet de auto niet dat hij de motor moet blijven voeden met brandstof om te voorkomen dat hij afslaat...
Ook gebeurt het volgende, hoewel ik niet zeker weet of alles met elkaar te maken heeft. Als ik de diagnosetool op de auto aansluit, krijg ik een waarschuwing voor de eerste cilinder, terwijl deze wel goed werkt. Ik weet niet of het zo goed is als het hoort, maar het werkt in ieder geval. En de fout treedt op ongeacht welke bougie er in zit of welke bobine er in zit, omdat ik bougies en bobines heb verwisseld, en de fout verschijnt altijd in die cilinder. Het klopt ook dat deze bougie veel sneller donker wordt dan de andere bougies, dus het is mogelijk dat er echt een probleem is met die eerste cilinder.
Heeft iemand iets opvallends gezien? Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Of waar ik naar kan kijken om te proberen te achterhalen waar het probleem zit?
Heel erg bedankt allemaal.