Merk: Rover (Honda-motor, dezelfde als de Accord van hetzelfde jaar)
Model: 620 SDI
Bouwjaar: 1998
Kilometerstand: 300.000 Cilinderinhoud
: 2.0
Vermogen (PK): 105
Brandstof: Diesel
Versnellingsbaktype: Handgeschakeld - 5 versnellingen
Hallo, laten we eens kijken of iemand mij kan begeleiden/helpen met de auto (die een kloon is van de 98 Honda Accord), die al jaren slecht start, hij heeft zijn hele leven in de garage geslapen tot 5 of 6 jaar geleden toen hij op straat stond. Zoals ik al zei, 8-10 jaar lang, toen de winter kwam, begon hij moeite te hebben met starten, door de gloeibougies meerdere keren te activeren en meerdere keren te proberen, startte hij uiteindelijk zonder al te veel drama.
Maar in de loop der jaren is het erger geworden, tot het punt dat zelfs het 6 of 7 keer activeren van de gloeibougies bij het omdraaien van het contact het tussen de 10-18 seconden duurt om te starten, waarbij veel witte rook wordt uitgestoten. (Hoe kouder het is, hoe langer het duurt, en hoe warmer het is, hoe beter hij start).
Ik rijd er nu al een paar jaar gemiddeld 3-4 dagen per week mee, en leg zo'n 6.000-10.000 km per jaar af, met een paar lange ritten per jaar.
Het merkwaardige is hoe sterk de startprestaties variëren met de temperatuur. Als ik hem warm start, loopt hij perfect, of als ik hem op een zonnige plek parkeer, start hij niet perfect, maar is hij oneindig veel beter. Maar als hij bevroren is, is het een drama.
Hij heeft gloeibougies, een accu, alle filters en vloeistoffen zijn vervangen, en het probleem blijft bestaan, en hij komt ook zonder problemen door de APK. Na veel onderzoek heb ik het probleem teruggebracht tot: vuile injectoren, verstopte inlaat, compressieverlies in een van de cilinders, een brandstofpomp of een flowmeter. Bij de garage vertelden ze me dat het probleem misschien deels opgelost zou kunnen worden door een kachel in de luchtinlaat te plaatsen, zoals bij andere auto's, maar zonder al het andere te controleren, is dat onmogelijk te zeggen.
Uiteindelijk is het een auto van 22 jaar oud. Ik verwacht niet dat hij altijd perfect rijdt, en hoewel ik hem al een paar jaar aan het afdanken ben, lijkt het me onverstandig om hem te vervangen voor het doel dat ik hem geef. Ik vind het niet erg om er zelf aan te sleutelen, want het zou geen probleem zijn als ik hem zou slopen!
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd zonder al te saai te zijn.