Goedemorgen allemaal hier. Ik heb een vraag over de "tanden" of "voeten" (ik weet niet hoe ze heten) van de koppelingspers op een Setec Ro Cam Ford-motor. Misschien is wat ik wil vragen voor de hand liggend, maar ik heb talloze video's en tutorials gezien over de juiste manier om de pers, schijf en kraag op deze motor te monteren, maar geen van hen, noch de video's, beantwoordt mijn vraag. Ik heb net de pers, schijf en hydraulische kraag gemonteerd, en toen ik het systeem ontluchtte, merkte ik dat het pedaal erg hard ging, maar de pers niet losliet om in een versnelling te schakelen. Ik oefende zoveel druk uit met mijn voet dat de slang die de vloeistof naar de koppelingshoofdcilinder voert loskwam. Omdat deze pers was gereviseerd door een bedrijf hier in Venezuela met jarenlange ervaring in het restaureren van koppelingen, ging ik ervan uit dat hij defect was. Toen ik de versnellingsbak liet zakken, merkte ik dat de tanden of voeten van de pers volledig waren samengetrokken en contact maakten met het vliegwiel van de motor. De kraag kon uiteraard niets doen, omdat de klem al volledig aan het vliegwiel vastgelijmd zat, en zelfs toen kon ik met de auto nog geen enkele versnelling inschakelen. Toen ik hem uitzette, grepen de versnellingen probleemloos. Ik ging er toen van uit dat deze klem beschadigd was en verwijderde hem om een originele Valeo-klem te monteren. Tot mijn verbazing keerden de tanden terug naar hun oorspronkelijke positie toen ik de gerepareerde klem verwijderde. Ik besloot de originele Valeo-klem toch te monteren en merkte dat toen ik de bouten waarmee de klem aan het vliegwiel vastzat spiraalsgewijs begon aan te draaien, de tanden weer begonnen te zakken, maar deze keer raakten ze het vliegwiel niet; ze zaten er ongeveer 8 tot 10 millimeter vanaf. Is dat normaal? De tanden "zakken" van hun niveau tijdens het vastdraaien van de klem, of is het systeem niet goed gemonteerd? Ik merk ook op dat de schijf geen markeringen heeft aan welke kant naar de motor en welke naar de versnellingsbak is gericht, maar volgens de algemene regel: als er geen markeringen zijn en de schijf veren heeft, moet de hoogste kant naar de versnellingsbak zijn gericht. Ik heb ook gemerkt dat het niet mogelijk is om de schijf ondersteboven te monteren, omdat de veren tegen het vliegwiel aan komen. Misschien is dit een domme vraag, of misschien is het voor de hand liggend, maar ik zou graag willen dat iemand met kennis op dit gebied deze vraag verduidelijkt, zodat ik weet dat alles correct is gemonteerd. Heel erg bedankt.