Zoek MDM

Bulletin

Fiesta 1.4 TDCI terugkerende storing in nokkenassensor

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
5 jaar en 6 maanden geleden #53996 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, ik heb een Ford Fiesta 1.4 TDCI (F6JB) met een probleem met de nokkenassensor. Na controle van de bedrading en het signaal met een oscilloscoop bleek de sensor defect te zijn, omdat hij geen signaal gaf als hij warm was. Na vervanging bleef hij echter een foutmelding geven, maar in dit geval een andere. Het leek alsof de top van twee golven met elkaar communiceerde, waardoor de golfvorm soms rechthoekig in plaats van vierkant was. Na opnieuw controle van de bedrading stelde ik vast dat de sensor defect moest zijn en verving ik hem. De nieuwe sensor geeft echter geen signaal meer wanneer hij dat wil, vooral bij het gas geven of bij het nemen van een rotonde. Het merkwaardige is dat als hij geen signaal meer geeft en ik de connector loskoppel en er weer in stop, hij weer een signaal geeft, en deze keer lijkt hij niet te falen bij accelereren of draaien. Ik heb de connector en de ECU-pinnen, de bedrading en de bedrading gecontroleerd op kortsluiting naar massa, plus of tussen de pinnen, en of er een goede doorverbinding is. Alles lijkt in orde. Het is mogelijk dat een sensor defect raakt, maar twee keer is zeer zeldzaam. De foutmelding die meestal wordt weergegeven is P0341. Is jou iets soortgelijks overkomen? Suggesties? Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
5 jaar en 6 maanden geleden #54000 door handmatig-mechanisch
De draden naar de nokkenassensor (CMP) liggen mogelijk te dicht bij de bougiekabels, waardoor de verbinding verstoord wordt.
De elektrische verbinding tussen de CMP-sensor en de PCM is mogelijk slecht.
De reluctorring is mogelijk beschadigd.
De nokkenassensor (CMP) is mogelijk defect.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
5 jaar en 6 maanden geleden #54006 door handmatig-mechanisch
De motor is diesel, dus er zijn geen bougies.
Ik heb ook het signaal tussen de krukassensor en de nokkenas vergeleken voor het geval het signaal "wiebelt" ten opzichte van de krukas, wat zou wijzen op een verkeerde timing.
De krukasreluctor lijkt ook in goede staat te zijn, en het signaal dat ervan wordt ontvangen, lijkt ook correct.
Dit is de tweede nokkenassensor die ik heb geïnstalleerd, en de storing was bij elke sensor anders, maar uiteindelijk was het probleem met de nokkenassensor hetzelfde.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
5 jaar en 6 maanden geleden #54007 door handmatig-mechanisch
Deze motor heeft een holle-buisnokkenas met nokkenassen. Als er een storing in de timing zit, is het mogelijk dat deze nokken uit fase zijn gedraaid.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
5 jaar en 6 maanden geleden #54013 door handmatig-mechanisch
Het probleem is dat de motor een storing in de nokkenassensor meldt, geen storing of iets anders. Het is gewoon een sensorstoring (ofwel geeft hij geen signaal, ofwel geeft hij een vreemd signaal), en de sensor haalt de meting uit de nokkenaspoelie zelf, niet uit de nokkenas zelf. De "werkelijke" toestand van de nokkenas zou dus geen invloed hebben op het sensorsignaal; het zou wel invloed hebben op de werking van de motor, maar niet op het signaal zelf. En daar zit het probleem: de motor loopt prima, maar het signaal verdwijnt of wordt "vervormd", waardoor het waarschuwingslampje gaat branden en de auto soms niet start omdat de sensor geen geldig signaal geeft.